Thursday, 30 August 2012

Reminder : Kubur Masing-Masing ...


Kata dia nanti dia mati kubur lain-lain, Ya memang kubur lain-lain tapi cuba fikir balik nanti kau mati, siapa yang 

mandikan,

kafankan,

solatkan, 

kuburkan

kalau bukan kami yang masih hidup. Oh lupa ! mungkin kau nak kami bakar mayat kau, tak lah menyusahkan kami , ambil minyak terus bakar . tak gitu? Astaghfirullah . Jauhilah

Reminder : Apa Hukum Cinta dan Couple ?


Apa hukum cinta dan couple ? Cinta tak haram , couple haram . Cinta itu fitrah , sebab itu ALLAH ciptakan setiap manusia itu berpasangan.


Reminder : Aku jahat, Aku banyak buat DOSA !


Aku jahat , aku banyak buat dosa . Adakah Allah masih ampunkan dosa aku walaupun aku masih jahil ? jawapan terletak pada diri kita. Allah telah berfirman "Aku tidak akan merubah sesuatu kaum kecuali dirinya niat untuk berubah" (surah Ar-Rad:11). Berdoalah pada Allah sesungguhnya dia maha pendengar ! Allah berfirman lagi "Jika kau memohon keampunan dengan sebenar-benar keampunan nescaya aku akan ampunkan" . See semuanya terletak pada diri kita, nak atau tidak. Surah Alfatihah ayat 6-7 "Tunjukkanlah kami jalan yang lurus. Jalan orang-orang yang telah Engkau kurniakan nikmat kepada mereka; bukan jalan orang-orang yang dimurkai dan bukan jalan orang-orang yang sesat".


Reminder : #DearFutureWife


#DearFutureWife Aku tak kenal siapa kau dan aku tak tahu kat mana kau sekarang , Andai takdir kita tertulis untuk bersama, insyallah kita akan bertemu. Dalam sisipan doa aku selitkan "Ya ALLAH, jika benar dia jodohku, maka kuatkan sayapku untuk terbang terus kepadanya".

Kalau jodoh tak kemana . Usaha tangga kejayaan , doa pemangkin harapan .

Reminder : "Kau tak jealous ke tengok orang couple ?"


"kau tak jealous ke tengok dorang couple?" 

"kenapa aku nak jealous dengan orang yang buat dosa ? bukan ke couple boleh dekatkan diri kita dengan maksiat yang nyata."

Reminder : Pepatah Cinta [PC]


Pepatah cinta [PC] "Aku tak couple bukan kerna aku anti-couple, bukan tiada orang yang berkenan malah bukan juga tiada orang yang 'sudi'... cumaaa aku tak naklah memulakan sesuatu hubungan dengan pasangan yang aku cintai, tidak mendapat keberkatan oleh ALLAH. Mungkin aku happy dengan si 'dia' sedangkan ALLAH murka kepada aku.


Reminder : Remaja Terlanjur , Pintu Taubat masih Terbuka..


Bermain cinta dalam lingkungan remaja, hancur hatinya dikecewa , baru menyesal tak guna , ada yang mengandung beranak tiga , hahaha ketawa syaitan padanya, dihina oleh masyarakat dunia . tidak mengapa ! jangan putus asa . bertaubatlah , kerana ALLAH maha pengampun . bertaubatlah selagi masih bernyawa.


Reminder : Don't make it as Reason version Wanita


Seorang wanita cantik sering mengeluh dan akhirnya membuat keputusan untuk bertanya kepada seorang ustazah.

perempuan : ustazah , dalam islam perempuan kene pakai tudung kan?

ustazah : tak payah pun takpe .

perempuan : hah biar betul !

ustazah : ye betul tapii.. dalam islam wajib tutup aurat . tutup semua kecuali muka dan tapak tangan, bukan pakai tudung saja.

perempuan : oh begitu, terkejut saya . tapi kan ustazah , entahlah saya tak tahu kenapa berat sangat diri ni nak pakai tudung , memang tak berdayalah lagi-lagi nak beli tudung. ini nak pakai tudung. berat rasanya .

ustazah : oh , kamu boleh berjalan?

perempuan : boleh.

ustazah : jom , teman saya pergi shopping, saya pun nak beli tudung baru .




Pengajaran : Alasan pencetus kepada kegagalan . Alasan penghalang kearah kebaikan . Untuk menjadi seorang yang baik tidak memerlukan seribu alasan untuk berubah . Man Jadda Wa jadda . Siapa yang berusaha , dia berjaya .






Reminder : Don't make it as Reason version Lelaki

Ada sorang lelaki jumpa sorang ustaz untuk bertanya pasal masalahnya .

lelaki : ustaz, saya tak tahu kenapa berat sangat saya nak solat! da macam2 cara saya buat tapi ...ermm entahlah ustaz, memang saya tak boleh, tak kuat .

ustaz : oh, kamu boleh berjalan ?

lelaki : boleh.

ustaz : pergi ambil wuduk dan solat .

Pengajaran : Manusia yang hidup dengan beribu alasan sukar untuk berjaya . Alasan punca kegagalan . Jangan jadikan stiap sesuatu sebagai alasan untuk kita tidak menunaikan apa yang diperintah. Kalau kamu ingin slow talk dengan ALLAH, dirikan solat. INsyaAllah . 


Reminder : Sweet ..


*Tetiba "ayang, kalau abang nak kahwin lagi satu boleh?" datang dekat saya, cubit pipi "jangan mimpi, awak untuk saya je" . alahai sweetnyaa .



Reminder : Saya tidak Sempurna UntukMu ..

Kita masih tidak sempurna tetapi perkahwinanlah yang menyempurnakan kita . Kepada bakal isteri yang saya sayang, walaupun kita belum bertemu , insyallah esok lusa jumpalah kita. saya nak awak tahu yang saya mungkin tidak sempurna seperti lelaki yang awak impikan tetapi saya janji saya akan jadi imam yang baik untuk awak. biar cinta kita cinta syurga . Insyallah . 

#berjauhan tidak bermakna tidak sayang bukan? .




Reminder : Bukan Kaum yang LEMAH ..


Biarpun wanita dikatakan kaum yang lemah, namun dari rahim merekalah lahirnya insan hebat di muka bumi ini, termasuk para nabi atau segagah-gagah panglima perang di medan laga, para penakluk atau ulama terbilang sekalipun.





Reminder : Padah MeRempit ..

Anak itik tok wi mati dalam kolam, 
Anak remaja tok esah mati dalam longkang .

Itulah padah merempit lagi . jawablah sendiri dimakhamah ALLAH .

Reminder : Taqabbalallahu minna wa minkum


Ramadan atau tidak , kita tetap melakukan kesilapan. Setiap manusia pernah melakukan kesilapan tetapi sebaik-baik manusia yang melakukan kesilapan adalah bertaubat kepada Allah. Taqabbalallahu minna wa minkum . Semoga amalan kita dan saya diterima Allah . Selamat Hari Raya . Maaf Zahir dan Batin dari saya dan keluarga.




Reminder : Jatuh Hati ...


"Apa yang membuatkan kau jatuh hati dengan dia?" "kerana agama padanya, bukan kerana rupa paras dan hartanya. kalau dia boleh setia dengan Allah , saya yakin dia pasti setia untuk saya ." 

#cinta manusia mati , cinta Allah kekal abadi .

Friday, 17 August 2012

Biar Oh My English.. Jangan Oh My Tajwid !

Assalamualaikum .


Mari Belajar Tajwid . Mungkin ada antara kita yang terlupa bacaan-bacaan yang betul termasuklah saya . Okey ini sedikit info pasal tajwid yang mana perlu berhenti yang mana perlu teruskan bacaan . 





Biar Broken English.. jangan Broken Tajwid .. 
Biar Oh My English.. jangan Oh My Tajwid ! hehee  :D

p/s : Jangan bimbang tak reti speaking english tapi bimbanglah kalau tak reti bahasa arab ,kerana bahasa arab adalah bahasa syurga .


Thursday, 16 August 2012

Malam Pertama Perkahwinan



JUST MARRIED

Malam pertama perkahwinan . si isteri tanya pada suami tersayang sambil berpegangan tangan.. 

"Abang, boleh tak janji dengan ayang yang abang tak cintakan orang lain."

jawab si suami dengan suara lembut ...

"Maaf , abang tak boleh janji , mungkin suatu hari nanti hati abang akan cinta orang lain ..."

mimik muka si isteri berubah. si suami terus kan...

"Dan orang itu akan panggil awak "umii"."

balas si isteri ..

"Abang.. , jom masuk tidur."


hehehe. The END .


Our prophet Muhammad S.A.W say 

"When a man marries, he indeed perfects half of his religion. Then he should fear Allah for the remaining half." (Bukhari)

"Marriage is my Sunnah, whoever disregards my (sunnah) path is not from among us". (ibn Majah)

"Whoever is able to marry, should marry". (Bukhari)



Wallahu 'alam...

Yeah i think we should get married . hehe Insya Allah saya tak lama lagi . Doakan kebahagian kami, ehh !! ecehhh gurau saja. Akhir lafaz , Assalamualaikum akhi ukthi .


Monday, 13 August 2012

Qiamuallail – The last 10 days of Ramadan


Assalamualaikum

Selamat Datang ke Fasa Terakhir iaitu 10 malam terakhir dalam bulan Ramadan. Ini sedikit info mengenai malam lailaturqadar dan amalan-amalan yang boleh kita amalkan. Insya Allah, bagi para pemburu lailaturqadar maka teruskan, perjuangan anda tidak sia-sia disisi Allah.

LAILATULQADAR MALAM YANG DINANTI OLEH MUKMIN

10 akhir Ramadhan adalah merupakan di antara malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Malam-malam ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin. Bulan Ramadhan, Al Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah s.a.w. di antaranya firman Allah s.w.t.

Maksudnya: "Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatulqadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu Lailatulqadar. Lailatulqadar lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar".

Sebab turun surah al-Qadr

Lailatulqadar mempunyai kelebihan yang begitu besar. Ianya lebih baik dari 1000 bulan yang lain. Sebab diturunkan ayat tersebut diriwayatkan daripada Mujahid dikatakan sebab turun ayat tersebut ialah Nabi s.a.w. telah menyebut tentang seorang lelaki daripada Bani Israel yang telah menggunakan alat senjatanya untuk berperang pada jalan Allah maka orang Islam pun kagum di atas perbuatan itu lalu Allah menurunkan ayat di atas.

Riwayat yang lain pula dari Ali bin Aurah pada satu hari Rasulullah telah menyebut 4 orang Bani Israel yang telah beribadah kepada Allah selama 80 tahun. Mereka sedikitpun tidak derhaka kepada Allah lalu para sahabat kagum dengan perbuatan mereka itu. Jibril datang memberitahu kepada Rasulullah bahawa Allah w.s.t. menurunkan yang lebih baik dari amalan mereka. Jibril pun membaca surah Al Qadar dan Jibril berkata kepada Rasulullah ayat ini lebih baik daripada apa yang engkau kagumkan ini menjadikan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat amat gembira.

Daripada ayat di atas dapatlah kita ketahui bagaimana besar kelebihan orang yang beribadah pada malam lailatulqadar. Ianya satu malam menyamai beramal 1000 bulan.

Dalam hadis Rasulullah s.a.w. menyebut

Maksudnya: "Rasulullah bersungguh-sungguh beribadah pada 10 akhir bulan Ramadhan lebih daripada yang lainnya"

Rasulullah s.a.w. melakukan ibadah pada malam itu bukan hanya setakat baginda sahaja tetapi baginda menyuruh ahli keluarga bangun bersama beribadah. Kata Aisyah r.a.

Maksudnya: "Nabi s.a.w. apabila masuk 10 akhir bulan Ramadhan baginda mengikat kainnya. Menghidupkan malam dengan beribadah dan membangunkan keluarganya untuk sama-sama beribadah. Mengikat kainnya bermaksud bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah."

Kelebihan Menghayati Malam Lailatulqadar

Kerana mulianya Lailatulqadar, Rasulullah s.a.w. menganjurkan supaya umatnya bersedia menyambut dan menghayati malam yang berkat itu dengan pelbagai jenis amalan dan ibadah yang diterangkan di antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.

Maksudnya: "Barangsiapa menghayati malam Lailatulqadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu.

Rasulullah s.a.w. sendiri menjadi contoh yang baik yang menghayati malam lailatulqadar terutama 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan dengan beriktikaf di Masjid mengerjakan pelbagai amal ibadah untuk menyambut malam Lailatulqadar yang mulia.

Ini diterangkan di dalam satu hadis diriwayatkan daripada Aishah r.a. Katanya:

Maksudnya: "Biasanya Rasulullah s.a.w. berusaha dengan bersungguh-sungguh memperbanyakan amal ibadah pada 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan berbanding dengan masa yang lain."

Dalam hadis yang lain Aishah juga meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatulqadar pada malam-malam yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan.

Malam-malam yang ganjil yang tersebut ialah malam 21, 23, 25, 27 & 29 dari bulan Ramadhan. Dalam pada itu terdapat juga beberapa hadis yang menyatakan bahawa malam Lailatulqadar itu pernah ditemui dalam zaman Rasulullah s.a.w. pada malam 21 Ramadhan. Pernah juga ditemui pada malam 23 Ramadhan. Terdapat juga hadis yang mengatakan bahawa baginda Rasulullah s.a.w. menjawab pertanyaan seorang sahabat yang bertanya mengenai masa Lailatulqadar supaya ianya bersedia dan menghayatinya. Baginda menjelaskan malam Lailatulqadar itu adalah malam 27 Ramadhan. Dari keterangan-keterangan di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa malam Lailatulqadar itu berpindah dari satu tahun ke satu tahun yang lain di dalam lingkungan 10 malam yang akhir dari bulan Ramadhan. Yang pastinya bahawa masa berlakunya malam Lailatulqadar itu tetap dirahsiakan oleh Allah s.w.t. supaya setiap umat Islam menghayati 10 malam yang akhir daripada Ramadhan dengan amal ibadat. Kerana dengan cara itulah sahaja mudah-mudahan akan dapat menemuinya dan dapat pula rahmat yang diharapkan yang akan menjadikan seseorang itu hidup bahagia di dunia mahupun di akhirat.

Doa khusus di Malam Lailatulqadar

Doa tersebut diterangkan di dalam hadis berikut

1. Hadis yang diriwayatkan daripada Aishah r.a.

Maksudnya: "Saya pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. bagimana kiranya saya mengetahui malam Lailatulqadar dengan tepat. Apa yang saya akan doakan pada saat itu. Baginda menjawab berdoalah dengan doa yang berikut"

Maksudnya: "Ya Allah ya Tuhanku sesungguhnya engkau sentiasa memaafkan salah silaf hamba lagi suka memaafkan oleh itu maafkanlah salah silafku. Terdapat juga beberapa doa yang disarankan oleh para alim ulamak kita melakukannya seperti membaca doa

Orang yang beribadah pada 10 malam yang tersebut akan mendapat rahmat yang dijanjikan dan telah sabit di dalam hadis-hadis yang sahih bahawa malam Lailatulqadar ujud pada salah satu malam yang 10 itu terutama pada malam 21, 23, 25, 27 dan 29. Orang-orang yang tekun beribadah di dalam masa tersebut untuk menemui malam Lailatulqadar akan mendapat rahmat yang dijanjikan itu samada ia dapat menemui atau tidak dan tidak melihat apa-apa kerana yang penting yang tersebut di dalam hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim ialah:

1. Menghayati malam tersebut dengan beribadah.
2. Beriman dengan yakin bahawa malam Lailatulqadar itu adalah benar dan dituntut menghayatinya dengan amal ibadah.
3. Amal ibadah itu dikerjakan kerana Allah semata-mata dengan mengharapkan rahmatnya dan keredaannya.

Adalah diharapkan sebelum daripada kita beramal ibadat di malam Lailatulqadar hendaklah kita bertaubat dengan sebenar-benarnya iaitu taubat nasuha dan terus beristiqamah tetap teguh mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangannya.

Tanda Malam Lailatulqadar

Para alim ulama r.h. menyebutkan beberapa tanda atau alamat berhubung dengan malam Lailatulqadar:
- Ada yang berkata orang yang menemui malam Lailatulqadar ia melihat nur yang terang benderang di segenap tempat hingga di segala cerok yang gelap gelita.
- Ada pula yang berkata ia mendengar ucapan salam dan kata-kata yang lain dari Malaikat.
- Ada juga yang berkata ia melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.
- Ada pula yang berkata doa permohonannya makbul.
Imam Tabari r.h. memilih kaul yang menegaskan bahawa semuanya itu tidak lazim dan tidak semestinya ia dapat melihatnya kerana tidak disyaratkan melihat sesuatu atau mendengarnya untuk menemui malam Lailatulqadar.





Kata seorang sheikh "Janganlah kejar sesuatu yang lepas yang mana kamu tidak dapat mencapainya lagi tetapi kejarlah sesuatu yang masih berada dihadapan dan capailah sebanyak mungkin kamu inginkan". Marilah kita menjadi Para Pemburu Lailaturqadar(PPL).

Antara amalan yang kita boleh amalkan semasa berqiam(Qiamullail) :-
  1. Pertamanya, Mulakan dengan niat, seperti yang kita tahu niat melambangkan amalan. Setiap amalan bermula dengan niat.
  2. Bersihkan diri dan bersiap sedia untuk menghadap Allah swt.
  3. Kalau boleh pergi ke masjid terdekat agar lebih dekat kita dengan Allah dirumahnya sendiri. Tak salah pun dirumah tapi nabi Muhammad Saw sanggup beriktikaf di masjid dan nabi Saw tak pernah tinggal beriktikaf pada 10 malam terakhir, tidakkah kita ingin mencontohi baginda.
  4. Dirikan solat malam seperti solat tahajud, taubat, hajat. tasbih dan witir dan lain-lain.
  5. Berdoalah pada Allah dengan bersungguh dengan doa yang nabi Saw beritahu pada aisyah iaitu “Ya Allah, sesungguhnya engkau maha pengampun dan ampunilah dosaku.”
  6. Basahilah lidah kita dengan zikrullah dan membaca kalam Allah iaitu Quran.

Kalau diikutkan banyak lagi amalan-amalan para sahabat, ulama semasa berqiam tetapi ini cuma sebahagian saja, Cuma berkongsi apa yang saya tahu kepada semua readers , Insya Allah kita boleh bersama-sama pratikkan . Ustaz saya kata, fasa terakhir fadhilatnya pembebasan dari api neraka. Wallahu a'lam .

Jika anda masih kurang memahami, Alhamdulillah ini video kedua saya yang mana menunjukkan amalan semasa berqiam. Yang baik datang daripada Allah, yang buruk datang daripada diri ini yang masih perlu banyak mempelajari ilmu agama. 

                                            Qiamuallail- The last 10 days of Ramadan



p/s Masih banyak kekurangan, Insya allah saya cuba perbaiki dari masa ke semasa. Syukran, jazaka Allah for watching . 


Selamat menjalani Ibadah Berpuasa. Selamat Memburu Lailaturqadar .   Allahu Akhbar . 

Saturday, 11 August 2012

Disebabkan dia ! aku tak khusyuk ...

Assalamualaikum

Hello readers  !




Azan isyak berkumandang. Iqamat dilaungkan . Imam mengangkat takbir , diikuti oleh puluhan makmum. Menghadap dia yang ESA.

Aku budak biasa. Iman tak kuat. Cepat terganggu ,kekadang fikiran melayang ketika berhadapan dengan Allah. Malu rasanya..

Dan…

Aku perlukan ketenangan dan kesunyian apabila solat. Ya, aku perlukan kekhusyukkan.

Al-fatihah dibaca oleh imam, selesai bacaan pembuka diteruskan lagi dengan bacaan surah. Sebagai makmum, setelah imam selesai membaca al-fatihah, kita yang makmum perlu baca al-fatihah pula . para ulama bersepakat “tidak sah solat bagi seorang mukmin tanpa membaca alfatihah” . al-fatihah itu sendiri maknanya pembuka.

Aku membaca al-fatihah dengan suara yang perlahan, makmum sebelah kuatkan bacaannya. Aku hilang kekhusyukan . Aku hilang tumpuan. Contohnya, apabila kita tengah menghafal sesuatu tetiba ada kawan kita kacau,  tumpuan kita akan terganggu bukan?. Begitulah yang berlaku pada aku.

Aku kuatkan iman, teruskan mencari kekhusyukan yang hilang . Akhirnya aku hanya dapat berserah pada Allah agar terima solat aku.

Imam memberi salam. Aku menyapu muka . Alhamdulillah, selesai satu kewajipan untuk hari ini.

Jabat tangan dengan makmum sebelah, aku pandang tepat pada matanya…

Dia teruskan dengan solat sunat rawatib iaitu solat sunat selepas isyak. Aku pun mengambil kesempatan yang ada untuk solat hajat. Hajat ingin menegurnya, biarlah khusyuk itu hilang pada aku, jangan dibiar terus menerus hingga makmum lain menjadi mangsa.

MAAF! Aku tidak kata kuatkan bacaan itu salah cumaaa.. Apakata kamu ikuti perbualan aku dengan dia .


Aku : Assalamualaikum Sahabat . *bersalaman

Amir : Waalaikumussalam .

Aku : Sapa nama?

Amir : Amir . awak ?

Aku  : tak payahlah berawak-awak . aku kau sudah. Nama aku Johan .

Amir : Oo! johan.

Aku : Maaflah tetiba tegur kan. Kau busy ke?

Amir : ehh tak laa. Ada apa?

Aku : oh begini, tadi kita solat bersebelahan kan. Bukan apa, aku nak tegur sikit kalau boleh perlahan kan sikit bacaan kita ketika solat. Contohnya , semasa kau baca alfatihah.

Amir : kenapa dengan bacaan saya ?

Aku : eh tiada salahnya. Cuma kalau boleh perlahankan sikit bacaan kau .

Amir : Ooo.. tak boleh ke?

Aku : Bukan tak boleh, tapi bila kita solat berjemaah. Kita mesti menghormati Jemaah lain. Mereka yang lain juga mengejar kekhusyukan seperti kau.


Amir menganguk kepalanya seakan memahami apa yang aku cuba terangkan. Aku terus kan.


Aku : Kita solat untuk apa?

Amir : untuk mendapatkan keredhaan Allah.

Aku : Bagaimana solat yang dituntut oleh Allah?

Amir : khusyuk dalam solat.

Aku :  Khusyuk ?

Amir : yang menetapkan hatinya hanya pada Allah tanpa memikirkan hal dunia .

Aku : Suasana khusyuk ?

Amir : tenang, sunyi dan  yang paling penting tiada gangguan . kalau ada gangguan pasti hilang kekhusyukan dalam solat .

Aku : gangguan yang macam mana ye?

Amir : sebagai contoh bunyi bising semasa solat .

Aku : Apa hukum orang yang menganggu orang lain yang tengah solat ?

Amir : Setahu saya, hukumnya haram, dan berdosa.

Aku : kamu bayangkan, Kalau kita kuatkan bacaan semasa solat, tidakkah menganggu Jemaah sebelah yang sedang mencari kekhusyukan.

Amir : haih macam perli saya je bang .

Aku : Mana ada, teguran. Okey , beginilah ye, mungkin bila kita menguatkan bacaan dalam solat akan timbul kekhusyukan tetaapii… adakah kita ingin mendapatkan keredhaan Allah dengan perbuatan yang dimurkai oleh Allah? iaitu dengan menganggu mereka yang juga mencari keredhaan Allah . Ingat pesan nabi saw “Sebaik-baik manusia adalah mereka yang memberi manfaat kepada manusia yang lain.”

Amir : oh begitu …

Aku : Pasal menguatkan bacaan dalam solat itu tak salah cumaaa.. hormatlah Jemaah yang lain. Boleh saja kalau kau nak baca kuat-kuat dalam solat tapi biarlah solat berseorangan bukan berjemaah. Lagi satu, jangan kau solat dalam masjid sorang-sorang pastuh baca kuat-kuat sudah, kang tak pasal-pasal kene cop gila . hehee gurau saja.


Aku akhiri perbualan aku dengan ucapan salam. Assalamualaikum

So agak-agak kita yang mana? tepuk dada tanya iman . Wallahu 'alam




Banyak lagi cara untuk khusyuk dalam solat selain dengan bacaan yang kuat. Insya Allah aku akan updates entry aku mengenai khusyuk dalam solat. Akhir kata, thanks for reading.

Thursday, 9 August 2012

My First Video for My Blog ..

lalala...
                                                                    Blog + Video = Vlog . 
                   
                                                                      Assalamualaikum

                                                                       Hai Whats' up ?



This is my first video specially i create for my blog. Yeah ! for my own blog. Just for fun dan ini juga cara aku mengisi masa lapang kat universiti daripada buat perkara yang tak berfaedah. As fact, aku tak tahu nak kata apa, *malu cuma.. selamat menonton. Kalau ada tersilap , tegurlah dan aku susun sepuluh jari memohon seribu kemaafan . Thanks for watching guys ! this is from me , Asyrafmuda . Enjoy !



"Kesilapan dan kesalahan bukan beerti gagal! tapi tapi.. ia adalah permulaan mencipta kejayaan. Yakinlah pada DIA , mohonlah kepada-NYA agar dapat membuka hati kita mencari cahaya Illahi mencari cahaya kejayaan"



Thats all from me . wish me luck for listening test . Assalamualaikum ! 




p/s : Wuhuuuu .... akhirnya, dapat jugak buat video. haha maybe ada kekurangan or banyak kekurangan . just testing saja . Enjoy . Insya Allah jika terdetik hati nak buat video lagi, aku akan update lagi . credit to my roomate, shaz and my friends yang support aku . Thanks beb . 



Monday, 6 August 2012

Assignment - lambat lagiii~

Assalamualaikum .


Tengok jam , aduh! lambat lagi nak berbuka. Sabar acap sabar ... ada lagi sejam je .



















Habis sahur buka laptop , connect internet . terus open page facebook , tup tap keluarlah pasal ni kat wall aku . oh! pftttt apa ni ? what really happen ? why kosmo , why ? ada jugak kene banned dengan aku kang. haha

Fuhh! apa yang aku tak paham kenapa tajuk ni mcam nak tunjuk yang Chong Wei main semata-mata nak duit je, oh! come on man . Dia punya lah bersungguh untuk negara kita untuk menang tetapi akhirnya terpaksa akur dengan pemain numbor dua negara .*ambilHati . Ehh! kalau cerita bab duit , dia dah cukup kaya kod. alahai kosmo.. kosmo..

Kepada yang berkenaan, please be more professional . We Malaysian support you DLCW.

oh!

Stop it acap !

bukan ke kau nak post pasal benda lain bukan post pasal cerita kat atas tuu. haih *sigh

Ehh ye tak ye kan, lupa pulak..  Sebenarnya begini , aku ada assignment yang patut aku buat dengan kengkawan lain .. tetapi dorang semua balik ke kampung halaman masing-masing meninggalkan aku keseorangan . oh! memang tak ah aku nak buat kerja sorang-sorang kan. haha

Betul kata sahabat aku, bila kerja berkumpulan buatlah secara kumpulan, jangan berpecah. kalau tak jadi melayu lah ni . ehhh! opsss.. okey lupakan.

Hari rabu kene hantar, kalau tak tolak markah kod. habislah habislahh~ tuttttttt .. *pandang atas
 
 " oh baru hari isnin, ada lagi dua hari .. alaaaa~ lambat lagiii "

Aah betul jugak kan . Baik aku sambung tidur . Selamat beribadah . Selamat berbuka ........


p/s korang jangan ikut aku buat assignment last-last nanti gelabah jadinya .. haha and last but not least tak baik tidur lepas asar walaupun tidur itu ibadah dalam bulan puasa. Being yourself guys . Salam ukhuwah


Sunday, 5 August 2012

No Baskin Robbins Free

Assalamualaikum

Keputusan Lee Chong Wei vs Lin Dan Final All England 2012



Set pertama LCW menang..
Set kedua Lin Dan menang..


Set pengakhiran kemenangan milik Lin Dan .


So NO Baskin Robbins free for Rakyat Malaysia. alahai~
                                                                   


"I cried because I failed to have Negaraku played at the Wembley Arena."- Datul Lee Chong Wei.


For you Malaysia , Satu apa ? Satu Malaysia . hehe




Apa kata pemimpin kita ?








Sekian dari saya, Wassalam ! I'm proud of you LCW . NO! we proud of you -All Malaysian 


New picture : Dato' Lee Chong Wei 
                                    

Nuzul- AlQuran

Assalamualaikum

Selamat Menunaikan Ibadah Puasa 


Ada sahabat tanya kenapa jarang update blog ni, ehh kantoi usha blog aku . haha gurau saja . Sebenarnya aku ingat nak berhenti sekejap, nak banyak kan membaca , mencari ilmu. Lagipun busy sikit dengan assignment yang berlambak *mungkin .

Lama jugak tak update, last entry dua minggu lepas rasanya , sebelum kita puasa . Marhaban Ya Ramadan . Selamat Menyambut Ramadan Al-Mubarak sahabat semua , insyallah semoga kita dilimpahi rahmat ALLAH subhannallah taala dibulan mulia ini . Amcam guys, puasa tak? harap you all puasa laa ye sebab puasa itu wajib dan merupakan rukun islam .

oh!

Haiii hoiii huiii sedar tak sedar kita sudah di pertengahan bulan ramadan , tak lama lagi nak raya . So how bout you guys, dah beli baju raya? kalau yang perempuan rasanya before puasa dah beli kan.. kan .. hmm lelaki ye, aku rasalah esok nak raya sempat lagi beli. Well lelaki kan, but ada sajo yang beli awal coz tempah kan. UNTUNGLAA.. Insyallah tahun ni mungkin jubah putih jadi pilihan, sunnah nabi .

Ehh ehh! dah masuk bab raya pulak , aku nak cerita sedar tak sedar dah tengah2 bulan ramadan . Dah bersediakah kita untuk tinggalkan bulan beribadah ni. alahai~ aku rasa kalau boleh, tambahla tambahlah hari supaya aku dapat beribadah di bulan pahala digandakan . ALLAH .

Apapun , andai kita masih bernyawa , insyallah kita akan bertemu dengan Ramadan yang akan datang . "Ya ALLAH , temukanlah aku pada Ramadan akan datang ." .

fuh!

Seperti yang kita ketahui esok Nuzul Al-Quran , bebudak selangor mesti pikir esok cuti terutama budak sekolah kan, nampak sangat . FYI pahang pun cuti jugak, so esok takde kelas . wuhuuuuu~ oh! ehehe

Sedikit peringatan buat kita semua termasuk saya mengenai apa itu Nuzul Quran ?

Ya, pada 17 ramadan ini, umat islam memperingati tepat ulangtahun ke 1402 Malam Nuzul Quran yang berlaku pada 610M . Nuzul Al-Quran adalah salah satu rahmat Allah swt yang terbesar buat umat manusia sejagat. Ia juga merupakan peringatan dan petunjuk kepada kita.

Nuzul Al-Quran bererti "Penurunan Al-Quran" oleh Allah swt kepada Nabi Muhammad saw melalui jibrail pada malam 17 ramadan 610M di Gua Hirak.

Masa itu, nabi Muhammad saw tengah asingkan diri daripada kaum quraish dan berkhalwat(berseorangan) di gua Hirak, datang Jibrail menyampaikan 5 ayat pertama Surah Al-Alaq . Sekaligus terlantiklah Nabi Muhammad saw sebagai Rasullullah yang terakhir dan Nabi Akhir Zaman.

Sebenarnya banyak pengajaran yang kita boleh ambil dari kisah malam Nuzul Al-Quran yang mana turunnnya kitab ALLAH yang paling suci .

Last but not least , sempena menghormati Nuzul Quran elok kita membaca surah Al-Alaq , nak lagi baik baca sahaja Al-quran itu, dapat pahala . lagi-lagi dalam bulan yang digandakan pahala. Insyallah.

Pesoalannya :  aku bahagikan soalan kepada dua . untuk orang muda dan veteren . hehe hormat .

untuk orang muda :

       "Kalau kita boleh bukak facebook, twitter and etc berjam-jam, apa salahnya kita mengambil 5 minit untuk bukak Al-Quran dan baca surah Al-Alaq . "

for you all yang sudah veteran :

      " kalau pakcik makcik semua boleh baca surat khabar yang berhelai-helai tu, apa salahnya pakcik dan makcik baca surah Al-Alaq yang mana surahnya tak sampai sehelai muka surat"




Pesanan untuk diri yang masih perlu banyak belajar ini, ingat azam kau ! khatam Al-Quran dalam bulan Ramadan .

Insya Allah