Monday, 11 November 2013

Luahan Hati Seorang 'Promoter'

Post ini diambil dari page facebook asyraf muda sendiri.


Luahan Hati Seorang 'Promoter'


Tak tahu la kalau aku seorang saja yang perasan. Aku kerja promoter since 2010 lagi disebuah pasaraya besar. Then sambung study dekat pahang. Bila cuti semester, aku habiskan masa kerja cari duit sikit. Sehinggalah srkrg, aku cuti semester dan kerja disana.

Mungkin masa kita kerja, ad custemer sepahkan tempat yg kita dah kemas. Rasa macam nak marah, kalau boleh, nak je pukul dengn penukul besi. tak boleh ke tanya kita yg ad jaga kat situ nak cari saiz itu ini. Dah terang2 kami pakai tag promoter.

Pelbagai gelagat dan karenah manusia aku tengok, ad yg sporting, yg okey, yg tak dgr kata, yg degil, dan yg tak paham bahasa. Kami kata saiz takda, dia tetap nak cari dua tiga kali, last2 bersepah dan dia terus blah. Yg kene kemas kami yg berdiri dari pagi sampai pukul 10 malam.

Tak minta kesian dan simpati sebb itu kerja kami. Walaupun gaji tak seberapa, cukuplah buat berbelanja. Nasiblah tambang bas rapid dan mini tak naik, tak sepadan dgn gaji.

Tp bila pikir balik, kita memang rasa nak marah. Apa boleh buat, kita pekerjs and we doing our job layan custemer termasuk kerenah menyampah dorang.

Kepada promoter, kalau jumpa custemer mcm ni, jgn marah balik tapi balas dengn senyuman. Bagi akulah, bayangkanlah kalau kauorang marah custemer, tak mustahil kalau nnti ad promoter lain akn buat sebegitu pada ibubapamu yg sedang mncari pakaian baru.

Walaupun kita mengelar diri sendiri 'hipokrit'. Depan senyum belakang maki. Hanya kita yg tahu. Tp yg maki tu eloklah dikurangkn. Tak baik. dan tidak diajarkan oleh agama.


Teringat aku akan dua pesanan seorang ustaz, diakhir ucapan beliau dalam satu program dikaca televisyen.

"Yang pertama, hendaklah kita selalu senyum. sebagaimana Nabi SAW bersabda 'senyuman diwajahmu terhadap saudaramu adalah sedekah', murahkannya. kekadang orang itu selalu senyum hidupnya dipermudah."

"Yang kedua pula, jangan sesekali punya sifat hasad dengki dalam diri, kerana apa,  orang yang hidupnya lama, didalam hatinya penuh dengan hasad dengki, pasti setiap masa hati dia tidak akan tenteram dan tenang."

Sekian saja dari seorang 'promoter'.

Senyum!

Tuesday, 8 October 2013

Generasi Pertama "Budak Arab SMKPP"


 2 Cerdas


Kami generasi pertama pelajar yang ambil subjek Arab dan kemahiran Alquran di SMK Puchong Perdana. Sama seperti pelajar lain, cuma bezanya kami tambah lagi satu subjek iaitu bahasa Arab. 

Masa UPSR saya cuma dapat 2A 2B 1C dan PSRA hanya jaid saja. entah bagaimana boleh terpilih untuk memasuki satu kelas khas yang mana kelas itu saja yang mengmbil subjek Arab di SMK.

Tiga tahu lamanya kami bersama. dari tingkatan satu hingga tingkatan tiga, setia mengmbil subjek Arab biarpun agak susah. yela, kami tidak mempunyai contoh kerna kami adalah generasi pertama(Kelas Arab).

yang tak boleh blah, kalau nak kenal budak arab(kami), yang lelaki wajib pakai songkok. yang perempuan mestilah bertudung. budak arab la katakan. hahaha

Masih ingat lagi, bila kami tanggal songkok, nanti cikgu affendi marah, kata 'kamu ni kelas arab, tunjuk contoh baik2 pada pelajar lain" . padahal kelas kami sendiri nakal nak mampuih. paling bising, siap ada yang bercinta dalam kelas. haha

inilah kenangan kami, budak Arab. Alhamdulillah saya dapat keputusan yang agak okeylah dalam peperiksaan komunikasi, jaid jiddan. tapi malangnya keputusan PMR Arab saya teruk. mungkin masa tuh soalan susah. tak pun, saya yang malas belajaq.

Banyak kenangan nak diceritakan, tapi cukuplah sampai sini saja. sudah 3 tahun tinggalkan sekolah. Mula rindu . mula cinta. Sekian saja dari ex kelas Arab generasi pertama.

p/s : kami mase muda. comel belako suma. hehe

Berkongsi Ilmu bersama Bro Hilal Ashraf.


Bersama Bro Hilal Ashraf


Pada tanggal 12 September 2013, ada satu program forum anjuran Sinergi Ilmu dgn kerjasama UiTM Pahang. Membawa ahli panel yg cukup hebat berbicara, Bro Hilal Asyraf, Ustazah Fatimah Syarha dan Salima Habibi.

Banyak input yg best dikongsikan oleh para panel. S
epanjng forum itu brlansung sempatlah aku ambil beberapa nasihat yg bermanfaat dan taip dlm phone. Jadi jgn salah faham ye. Hahaha

Selesai saja forum, sempat lah aku jumpa direct dgn bro hilal lalu Pekenalkn diri.

"oh.. awak ke asyraf muda, tdi ad kawan awak cerita pasal awak dekat saya. Sihat?"

Aku rasa. Oh k. HAha.

Teruskn dengn menanyakn persoalan pada bro hilal tentang bagaimana kita nak menyakinkn parent yg kita boleh dah kawin. Jawabny yg kahwin usia 23 thn dan punya anak seorang.

Pertama, bagaimana kita dengn ibubapa? Cara kita berinteraksi? Cara kita bercakap? Menjaga dan sebagaimana? Kalau itupun payah, bagaimana nanti bila sudah punya pasangn.

Kedua, bukan ibubapa tak kasi tp ibubapa tahu apa kekurangn kita, mereka lebih berpenglmn. Mana ada ibubapa nak lihat anak mereka tak bahagia.

Ketiga, jgn marah mereka. Mereka tahu ap yg kamu tak tahu. Kalau bilik tak kemas? Bila ad barang bersepah? Mereka always perhatikan kita.

Keempat, tunjuk yg kita dah bersedia. Kestabiln kewangn, ekonomi, kematangan dan cukup serba serbi. Barulah parent yakin dgn kita.

Kelima, tunjukkan yg kita boleh. Jgn kita marah mereka, kerna ibubapa ni kerjany perhatikan kita, jalan yg terbaik adlh tunjukkan bukti yg kita memang dah boleh nikah. Buktikan. ekonomi okey, kerja okey, belajar okey dan sebagainya. Itu jln yg terbaik to make parent yakin dgn kita.insya Allah.

Banyk lagi sebenarny tapi akan dikongsikan pd hari yg akn datang.

Dlm forum 'Aku dibius cinta', bro hilal mndefinisikan cinta itu adlh cinta yg mmbawa kita ke syurga dan menjauhi dr neraka.

Jika benar cinta, kita pasti ingin mmbawa pasangn kita ke syurga dan pastinya jauh dari neraka. Sekian saja. 


Senyum.


Saturday, 7 September 2013

Moderator yang Gagap diatas Pentas Forum

Assalamualaikum

.Kenangan Bersama Imam Muda Najdi dan Imam Muda Amar.


Pernah sekali aku jadi moderator disatu forum agama, bersama panelis IM Najdi dan IM Amar. kedua-duanya merupakan IM Musim ke-2. Mulanya memang niat aku tak nak jadi atas sebab pertama, tak layak . kedua, tak pandai berbicara dan ketiga, tiada pengalaman. Sememang apa yang aku takuti, memang benar terjadi dipentas forum.

Gagap, gugup, nervous, dan bila nak mulakan kata-kata, terus hilang idea. Dapat aku rasakan yang forum tu tak meriah seperti lain walaupun menampilkan para panelis yang hebat belako. Banyak kelemahan terserlah, dan aku akui. dan kelemahan itu tidak putus disitu.

Selesai forum tersebut, aku terus tanya kawan apa yang lemah, katakan jujur. lantas dia kata , memang banyak yang perlu diperbaiki. adalah beberapa tips yang diberi. dan masa tu aku rasa bukanlah aku yang terbaik jika ingin dipanggil menjadi moderator.

aku mulakan pengajian, baca buku, akhbar dan artikel. sambil tonton video serta pergi kuliah dan ceramah jika ada masa lapang. Belajar dan memperbaiki kelemahan diri, dan masih banyak yang perlu aku kecapi , yang perlu aku hadapi, yang perlu aku mencari.

Betullah kata bijak pandai, pengalaman adalah pengajaran yang terbaik buat kita, yang menuntut supaya kita menjadi yang lebih baik. Pengalaman menjadi moderator yang gagap diatas pentas mengajar aku supaya menjadi seorang yang hebat, tak kisahlah dalam berbicara ataupun menulis. asalkan adanya ilmu untuk dikongsikan bersama.

Sabda Rasulullah SAW "Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat" -hadith sahih riwayat Bukhari.

Tuesday, 20 August 2013

#R4BIA Bukan Sekadar Trending!

Bismillah


Up-to-date isu semasa. Kepada sahabat yang masih tidak tahu atau mencari-cari apa yang sebenarnya berlaku diMesir sekarang, cuba fahami gambar dibawah. Siapa pemberontak siapa pejuang?



Okey, dah faham apa yang berlaku. Secara ringkas, Dr-Morsi merupakan Presiden Mesir yang baru dilantik selepas memenangi pilihanraya tahun lepas, 2 bulan lepas beliau telah digulingkan oleh  jeneral yang dipercayainya sendiri. Akhirnya, Dr-Morsi dipaksa meletak jawatan sebagai presiden atas desakan tentera dan pemberontak. Jadi, Berlakulah pertembungan diantara pro-morsi dan pemberontak (tahghut). Sedangkan tidak patut sama sekali beliau(Morsi) diperlakukan begitu. 

Seterusnya korang boleh baca entry sedara 'angel pakai guci' . Khas buat sedara sedari yang nak tahu lebih lanjut konflik diMesir. cara penyampaianny simple. boleh faham . serius talk, bagi saya. wajib baca. "Konflik Mesir untuk dummies" .

Jika Sedara sedari yang kaki facebook juga boleh up-to-date dengan page Mesir Kini , Prihatin Mesir , Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir , dan Update Mengenai Mesir Dan Morsi Disini . Insya-Allah yang baik kita boleh percaya.

Okey, sekarang diFacebook dan twitter kita penuh dengan hash tag #R4BIA kan.

Apa itu #‎R4BIA‬?


" Why is ‪#‎R4BIA‬ is trending right now?

The “Rabaa Sign” has become the sign of the anti-coup protests in Egypt. It literally means number four or fourth in Arabic.

The "Rabaa Sign", like the "Peace Sign" for Palestine, symbolizes a specific event that is the massacre on August 14 at the famous Rabaa al-Adawiya Square where the anti-coup protesters voice their demands by raising their four fingers.

Ameen Misran

Dengan kata lain. Raba'ah / Arbaah = Empat

Dimana "Raba'ah" atau "Dataran Rabiah Adawiyah" merupakan dataran bersejarah tempat bermulanya bantahan kepada kudeta tentera dan disitu jugalah berlaku pembantaian tentera terhadap rakyat secara besar-besaran. Sekarang simbol ini digunakan untuk membantah pembunuhan beramai-ramai di Dataran Rabiah.


Maksudnya juga :

1. Allah matlamat kami.
2. Rasul ikutan kami.
3. Al-Quran panduan kami.
4. Mati dijalan Allah cita-cita tertinggi kami.

Jadi kita boleh kata #R4BIA adalah satu tanda protes kepada kekejaman yang berlaku diMesir. Tanda Kebebasan . Solidariti buat mereka. 

And I hope please don't underestimate the power of a sincere do'a. No matter who you are, your sincerity will break any barriers between you and Allah. Done solah, pray for them.

"Allahumma mansur ikhwanana majahideen fi Palestine, fi Gaza, fi Syria, fi Mesir, fi Kashmir, fi kulli makan wa kulli zaman ya Allah."


Akhir kalam, aku harap ini bukan semata-mata trending. dulu masa raya tahun lepas isu palestin kena serang zionis israel, kita kecoh sampai nangis-nangis serta boikot McD dan sebagainya , tapi bila dah lama, korang pun senyap. Tak lama selepas itu, Isu diSyria. punya bersemangat sehingga penuh dengan kata makian terhadap basyar diFB dan twitter. tapi bila dah lama, korang pun senyap. Sekarang , berlaku perkara yang sama diMesir. adakah korang masih begitu?

Jika sama, aku harap moga tarbiyyah ikut musim ini menjadi istiqamah dalam diri anda semua. Buka minda dan hati, Bangkit dari pintu-pintu khayalan anda, sedara kita disana serang berperang menegakkan kebenaran. tak kan lah kita hendak berdiam saja. 

Aku ingin berkongsi dengan sedara sedari satu text daripada adik kepada 'ustazah' yang aku kenal belajar dimesir, katanya..

"Urung mangen, orak eneng selero. saudara ku kabeh wes syahid neng medan perjuangan masakan ak neng kene mangen seenaknyo. sedih loh troso waey perasaan ko, yo ler kok cedek banget tmpt peperangan neng kene. ak ki sedang menghafal quran, orak iso turu. masjid cedek neng kene yagudi wes bakarin"

Dia orang jawa aku rasa. jadi suruh dia translate. 

"Belum makan. takda selera, saudaraku semua syahid dimedan peperangan. tak kan aku nak makan seenaknya. sedihlah terasa sangat kat perasaan ni, teruk sangat peperangan kat sini. aku sekarang kena menghafal al-quran, tak boleh tidur dah. masjid habis kena bakar dengan yahudi"



Jangan berdiam saja, Bangkitlah daripada tidur. Umat disana sedang berperang!

"Sesungguhnya makhluk bergerak yang bernyawa yang paling buruk dalam pandangan Allah ialah mereka yang tuli dan bisu (tidak mendengar dan memahami kebenaran) iaitu orang-orang yang tidak mengerti."
[al-Anfal, 8:22]



Andai sedara sedari sudah bertindak. Don't Stop. Keep it going. Assalamualaikum.



Thursday, 25 July 2013

Kisah Mancis dan Pokok




Sebatang pokok dapat membuat jutaan batang mancis. Tapi satu batang mancis juga dapat membakar jutaan pokok. Jadi, satu fikiran negatif dapat membakar semua fikiran positif. Mancis mempunyai kepala, tetapi tidak mempunyai otak, oleh kerena itu setiap kali ada gesekan kecil, sang mancis terus terbakar. Kita mempunyai kepala, dan juga otak, jadi kita TIDAK perlu terbakar marah hanya kerena gesekan kecil.

Ketika burung hidup, ia makan ulat. Ketika burung mati, ulat makan burung. Waktu terus berputar sepanjang zaman. Kitaran kehidupan terus berlaku. JANGAN merendahkan siapapun dalam hidup, bukan kerena siapa mereka, tetapi kerena siapa diri kita.

Kita mungkin berkuasa tapi WAKTU lebih berkuasa daripada kita.

Waktu kita sedang berjaya, kita merasa banyak teman di sekeliling kita. Waktu kita sakit, kita baru tahu bahawa sihat itu sangat penting, jauh melebihi HARTA.

Ketika kita tua, kita baru tahu masih banyak yang belum dikerjakan. Dan, setelah di ambang ajal, kita baru tahu begitu banyak waktu yang terbuang sia-sia.

Hidup tidaklah lama, sudah saatnya kita bersama - sama membuat HIDUP LEBIH BERHARGA. Saling menghargai, saling membantu dan memberi, juga saling menyokong. Jadilah teman perjalanan hidup yang tanpa banyak soal dan syarat. Believe in "Cause and Effect".

Yang kamu semai, itulah yang kamu tuai!

Selamat Berpuasa Dan Berjihad . Senyum.


                                                                                                                          Sumber: Cikgu Cyber

Thursday, 18 July 2013

Ahlan WaSahlan Ya Ramadan AlKareem

Assalamualaikum



Tanpa diminta, Dia datang. Tanpa ditunggu, dia datang. Ya, dialah Ramadan Alkareem. Alhamdulillah, sudah sepuluh ramadan, ini bermakna berakhirlah fasa pertama. Sekarang kita menjalani fasa kedua, iaitu Fasa Pengampunan.

Di dalam satu hadis menyebut :

شَهْرُ رَمَضَانَ أَوَّلُهُ الرَّحْمَةُ وَأَوْسَطُهُ المَغْفِرَةُ وَآخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النَّارِ

Maknanya : Bulan Ramadhan, awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan akhirnya keselamatan daripada api neraka

Oleh itu, marilah kita merebut peluang ini dengan mengandakan amalan soleh pada siang dan malam bulan Ramadhan semoga kita semua akan mendapat segala kebaikan yang tidak terhingga ini daripada Allah. Insha-Allah.

Salam Jumaat. Senyum.

Monday, 10 June 2013

Cintalah Dengan Memberi Cinta.

Assalamua'laikum



Cintalah Dengan Memberi Cinta.


Dalam perhubungan suami isteri. mesti ada give and take. ada masa memberi, ada masa menerima. itulah hukum bercinta. yang dimaksudkan memberi dan menerima itu adalah kasih sayang. lupakah kita pesan baginda Muhammad SAW, tangan yang memberi itu lebih mulia daripada tangan yang menerima. si suami janganlah ego, si isteri janganlah kedekut, dalam memberi kasih sayang. barulah cinta yang didambakan sampai ke syurga. InshaAllah. cintalah dengan memberi cinta. cintalah kerana Allah. 

Senyum.



HIdup adalah Perjuangan

Assalamua'laikum



"Usah bermimpi menjadi pejuang Islam selagi mana islam tidak tertegak dalam diri seorang mukmin. Hidup adalah Perjuangan. " -Bro AM

Senyum 



Thursday, 6 June 2013

Sebelum Menegur

Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man




Wahai anakku,
Sebelum menegur, tanyalah diri apakah niat menegur engkau. Jika niatnya adalah untuk menjaga ego sendiri, batalkan niat menegur tersebut. Jika niat mu adalah untuk menghukum pihak yang tidak bersetuju dengan kamu, batallah niat menegur itu. Jika niat mu adalah untuk memalukan orang, lagilah perlu dibatalkan niat kamu. Jikalau niat mu adalah untuk menunjukkan sendiri lebih pandai, batalkan niat mu. Jikalau niat mu untuk merendahkan pihak lawan, batalkanlah juga niat mu. Jikalau niat mu untuk lawan untuk menunjukkan kebodohan, batalkan niat mu. Jikalau engkau tidak pasti kebenaran dalam teguran yang engkau niatkan itu, tangguhkan dulu teguran kamu.

Wahai anakku,
Bukan tidak boleh membuat teguran. Tapi buatlah teguran yang bersifat membina. Buatlah teguran yang bersifat mendidik dan menginsafkan. Buatlah teguran yang memberi harapan. Buatlah teguran selepas mendapat kebenaran dan perspektif yang betul. Sesungguhnya buatlah teguran demi tanggungjawabmu kepada Allah dan bukannya kerana manusia dan maruah mu.

Wahai anakku,
Jagalah maruah pihak yang hendak ditegur. Tegurlah pada isu yang ada di tangan. Jangan sesekali engkau cuba membangkitkan perkara yang lepas-lepas kerana ia akan merosakkan teguran yang diniatkan baik oleh engkau.

Wahai anakku,
Semasa membuat teguran, ingatlah manusia ini tidaklah sempurna walaupun sempurna ciptaan Allah. Ingatlah manusia depan mu itu pernah juga berbuat baik dan berkata-kata yang baik. Buatlah teguran tanpa buruk sangka pada manusia di depanmu. Buangkan segala buruk sangka pada manusia di depanmu. Tunjukkan belas kasihan mu. Tunjukkan sifat penyayangmu. Tutupilah egomu. Dan jagalah kata-kata mu dan ayat-ayat mu.

Wahai anakku,
Jangan pula engkau ingat hanya kau yang layak menegur orang dan orang yang ditegur mu itu mesti akur dan terima teguran mu. Jangan engkau ingat mereka akan membisu menerima segala teguran kamu tanpa dijawab. Jangan engkau ingat engkau sahaja betul dalam teguran mu. Bersedialah berlawan dengan hujah. Jika engkau kasar dalam bahasa teguran mu, bersediakah menerima balik kekasaran yang serupa atau lebih buruk.

Wahai anakku,
Menegur itu mudah. Menerima teguran itu payah. Engkau memahami perkara itu di dalam jiwa tapi akibat bisikan syaitan dan egomu kamu sering terlupa yang menerima teguran mu itu juga seorang manusia ciptaan Allah. Bisikan syaitan menyebabkanmu merasakan diri lebih tinggi ketika menegur. Egomu menyebabkan kamu terasa diserang tanpa sebab ketika ditegur sebelum menilai teguran yang diterima samada benar mahupun palsu. Beradablah ketika menegur. Dan bersabarlah ketika ditegur kerana engkau akan saling memainkan watak ini dalam hidup kamu. Pentingkan membimbing dan memberi harapan daripada mencari salah dan menghukum dalam teguranmu. Dan pentingkan kebenaran dan nilai bersyukur ketika ditegur kerana ada yang sanggup memberi pandangan untuk membaiki diri.

Senyum

Thursday, 30 May 2013

Andai DapatKu Undur Masa




Andai Dapatku Undur Masa 

"Jangan setelah terhantuk(mati), barulah terngadah(sedar). Rupa-rupanya apa yang diburu selama ini hanyalah kepalsuan manakala apa yang dihindari adalah kebenaran." itulah kalimah yang sering keluar dimana-mana ceramah ataupun kuliah agama. Pesan ustaz, tujuan manusia diciptakan semata-mata beribadat kepada Allah, jadi sentiasa memohon keampunan dan keredhaanNYA. Teringat sabda Rasulullah SAW "setiap anak adam pasti melakukan kesilapan, dan sebaik-baik yang melakukan kesilapan adalah yang memohon keampunan daripada Allah SWT". 

Andai Dapatku Undur Masa merupakan Idea asal Islamic short film 'YOLT'. Mengisahkan seorang lelaki menyesal dengan perbuatannya masa lalu. Rohnya kembali menuntut tetapi masih tidak membuahkan hasil. kerana apa? yang mati tidak akan kembali. yang mati tidak dapat mengubah yang sudah terjadi.

" setiap manusia akan merasai mati. "

Directed by me AsyrafMuda with my group ASWAJA Production. 

Andai DapatKu Undur Masa
Mesti Tonton






Untuk Kita Pendosa. Sebelum terlambat, Mari Bertaubat.



Senyum

Tuesday, 23 April 2013

Tuesday, 16 April 2013

Program 'Mantapkan Solat' bersama Adik-adik Comel


Teringat Sabda Nabi Muhammad S.A.W;

"Bila engkau ingin hati menjadi lembut dan damai dan anda mencapai keinginanmu, sayangilah anak yatim, usaplah kepalanya, dan berilah dia makanan seperti yang engkau makan. Bila itu engkau lakukan, hatimu akan tenang serta lembut dan keinginanmu akan tercapai." (HR Thabrani)

Alhamdulillah, senyuman yang hadir dibibir mereka buat saya dan sahabat yang lain tumpang gembira. Kali ini, biarlah gambar yang berbicara...


Mari Adikku, Tunaikan Solat...
Rajin Adikku, rajinlah Solat...
Solatmu itu,
Tiang Agama.

Program "Mantapkan Solat" bersama Adik-adik Comel


Kami

Sis Airyss, Sis Nurul, Bro Asyraf, Bro Suhaimi, Bro Azlie
Bro Amin (cameraman)



Ingat Adikku, Perintah Allah...
Jangan Adikku, Tinggalkan Solat...
Solatmu itu,
Tiang Agama.

Solat itu Tiang Agama, Ingat tak Pesan Nabi S.A.W;
"Barangsiapa yang mendirikan solat, dia telah menegakkan agamanya.."




Alhamdulillah diberi kepercayaan. Sempat bergambar semasa 
sesi bersama saya. Senyum Semua.



Selesai Teori, Praktikal pula. Cara mengambil wuduk dengan sempurna. 
Adik-adik kene ingat, apabila sempurna wuduk, barulah hati jadi tenang 
dan khusyuk semasa solat.



kecomelan terserlah diwajahnya. Allahi adik sangat comel.



Diakhir program, ada game bersama bro Azlie, 
'Break Clap Times'



Selesai saja program selama 2 jam, kami semua berkesempatan
tangkap gambar bersama. Apa yang penting, SENYUM.
Kerna Senyum itu Sunnah Rasulillah.


****

Pesan Rasulullah S.A.W;

"Barangsiapa yang berbuat baik terhadap anak yatim perempuan atau laki-laki, aku akan bersama dengannya disyurga" (HR Bukhari)

Kalau bukan kita siapa lagi,
membantu manusia tugas harmoni,
Insha-Allah pahala diberi,
Ganjaran syurga menanti.


p/s : kepada sahabat diluar sana yang ingin membantu dan mengajar mereka, sangat dialu-alukan. Tempatnya dirumah Anak Yatim Tunas Bakti, Jengka. Pahang. Jika ada sebarang pertanyaan, boleh terus contact saya. Assalamualaikum.


Sunday, 24 March 2013

Anti-Virus Cinta 1.0 Version

Bismillahirrahmanirrahim





   Tanpa ada latihan, secara spontan. Ashraf dipanggil kedepan untuk bercerita tentang 'CINTA' dihadapan para peserta kursus kepimpinan "Mencari Da'i". Mulanya dia berkeras dan enggan, tapi tetap dipaksa oleh ustaz Amir kerana katanya "pendakwah mesti berani dan yakin untuk berdepan dengan manusia." Jadi Ashraf cuba memberanikan dirinya, bayangkan saja, semasa berada dihadapan,  Ashraf tidak tahu apa yang patut dia bicarakan, akan tetapi apa yang terlintas difikirannya adalah bisikan kawannya, Anti-Virus Cinta.

Ya, Anti-Virus Cinta...

Ashraf memulakan langkah dengan membaca kalimah Allah, dan sedikit pujian kepada Allah ta'ala. 

Ashraf memetik sebuah lagu lama lalu melagukan...

Bila cinta didusta,
hati mulai gelisah,
hilang kekasih hilang,
hidup jadi meranaaaa....

Itulah bahana cinta jika cinta itu melanggar syariat yang ditetapkan oleh Allah ta'ala... 

Assalamualaikum para da'i . para pendakwah semua. tajuk yang saya ingin bicarakan pada hari ini cukup menarik yang mana tajuknya berbunyi Anti-Virus Cinta.

Tapi sebelum saya memulakan, saya ingin bertnya kepada kamu semua, apa itu cinta?

Cinta itu apa sebenarnya?

Ehh Kenapa diam? Ya Allah, tadi bukan main riuh rendah lagi kat belakang sana, hmm takpalah, bialah saya jawab, saya tanya saya jawab. haha nak buat lagu mana, dah semua pemalukan..

saya teringat pada sahabat saya yang mana dia pernah menyanyikan lagu ini pada anak muridnya, tapi disebbkan para da'i semua sebaya saya, umur pun sudah mencecah 20-an. jadi terima lagu ini buat semua.. ecehh..

Tanya sama hati,
apa itu Cinta,
nanti jawab hati,
tanyalah saya...

Tanya sama saya,
apa itu Cinta,
nanti jawab saya,
Kasih dan Sayang....

Benar, Cinta itu sebenarnya adalah Kasih dan Sayang. Kenapa? Sebab apa? Sebabnya Allah menciptakan dunia, alam, dan manusia dengan ; Kasih dan.... Sayaanggg.

Jadi?

Jika kita Cinta kepada Allah Ta'ala, kita mesti kasih dan sayang kepadanya dengan cara melakukan apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang dilarang. dan...

Jika kita Cinta kepada Nabi Muhammad SAW, kita mesti kasih dan sayang kepadanya dengan cara mengikuti ajaran dan sunnah yang dibawanya dalam kehidupan kita.

Barulah Cinta itu cinta yang Diredhai, ada faham? ehh dah macam penceramah pulak. maafkan saya. saya bukan ustaz tapi baru nak start. hehe

Berbalik kepada tajuk kita, Anti-Virus Cinta. Sperti aplikasi komputer, kenapa tercipta aplikasi Anti-Virus Komputer? kerana adanya Virus yang merosakkan sistem dalam komputer. Begitu juga dengan terciptanya Anti-virus Cinta, kerana adanya Virus yang menjadi perosak kepada cinta yang suci.

saya ada satu pantun, cilok daripada ustazah fatimah syarha yang mana...

Damai tercipta,
Cinta membara,
senyuman tercipta,
kasih antara kita...

Kita ketahui bahwa Jatuh Cinta itu Fitrah, tetapi yang mengawal Fitrah dari menjadi Fitnah itu dengan cara berIstighfar kepada Allah ta'ala..

Disini saya ingin berkongsi kepada kamu semua beberapa Virus perosak;

Pertama, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Benar, nampak macam biasa, tetapi ini adalah virus yang paling besar pengaruhnya, kenapa saya kata begitu? kerana mulanya cinta yang terlarang kerana pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. mulanya berkenalan, berkawan, bercouple dan akhirnyaa.. lu pikirlah sendiri.

Kedua, hilangnya takut pada Allah. yang mana mereka lupa akan kekuasaan Allah taala. Mengambil ringan tentang hukumhakam, dan melanggar perintah yang telah ditetapkan. 

dan terakhir adalah hilangnya rasa malu dan iman. saya teringat satu hadith yang disampaikan oleh ustaz hazlin;

"Al haya'u, wal imanu
quraana ul jamian.. "

Malu dan Iman,
Berjalan berirngan berdua-duaan,

Jadi,andaikata salah satu dicabut, 
yang satu lagi pastikan pergi jua.

Contohnya, orang yang tidak solat, imannya takde. dan bila imannya takda, hilanglah malu kepada tuhannya. Lihat, betapa pentingnya malu dan iman ini dalam setiap diri seorang insan.

Okey, kalau ada virus mesti ada anti-virus kan. Jadi apa Anti-Virus tu? mesti semua nak tahu kan. tapi.. disebabkan masa mencemburui kita, tak jadilah saya cerita pada petang ni.. 

ehh nak dengar lagi ke? tapi masa tak mencukupi? nanti semua balik lambat kang?. hmm Baik baik, tapi kena tanya ustaz dulu, boleh tak saya sambung ustaz?  terima kasih ye ustaz.

Anti-Virus Cinta. dapat menghapuskan perosak kepada cinta dan menyelamatkan cinta daripada menjadi bahana kepada kebahagiaan. Setiap insan yang bercinta pasti inginkan kebahagian dan ketenangan tanpa ada kecelakaan.

Jadi, apa yang ada dalam Anti-Virus Cinta;


Ingat Mati ---- Solat ---- Istighfar ---- Puasa ---- Jaga Pergaulan


5 in 1. jika kita mampu lakukan kesemuanya, insha-Allah, bukan sahaja virus perosak, andaikata bapa segala perosak pun tidak mampu mengalahkan. saya jamin.

Seperti yang kita tahu, jatuh cinta fitrah, Istighfar adalah cara yang efektif menguruskan fitrah. Jadikan fitrah sebagai barakah. Selalu berIstighfar kepada Allah. Kerana bila kita berIstighfar bermakna kita ingat kepadanya. Contoh mudah bila mana, kita jumpa pakwa makwa yang seksi dan hensem, cepat-cepatlah kita beristighfar kerna takut iman kita dan virus-virus ini mula menusuk dalam diri. Jadi, caranya adalah dengan persetankan virus ini dengan selalu Istighfar. "Astaghfirullah al azim" . Insha-Allah.

"Orang yang bijak itu adalah orang yang ingat mati." Jika kita bijak, pasti kita tidak mahu menjejakkan kaki ke pi neraka, disebabkan itu orang yang ingat mati itu sentiasa berhati-hati dan bijak dalam setiap langkah apa yang dilakukan agar tidak melakukan sesuatu yang dimurkai Allah ta'ala.

Solat merupakan tiang agama yang mana barangsiapa yang mendirikan solat maka dia telah mendirikan agamanya. Jadi, Bagaimana tegaknya syiar agama dalam diri adalah dengan menunaikan solat lima waktu sehari semalam. Mereka yang solat tidak akan melakukan apa yang dilarang atas firman Allah ta'ala 'Inna sholata tanha anil fasha'i wal mungkar" yang bermaksud Sesungguhnya solat itu mencegah daripada syak wasangka dan perkara mungkar juga maksiat. 

Saya teringat pesan Rasululllah SAW bermaksud "Puasa itu perisai, maka orang yang berpuasa janganlah bercakap kotor dan melakukan perbuatan jahil." ada ulama menafsirkan bahwa puasa dapat mengawal seseorang daripada melakukan perbuatan maksiat. Ternyata disini,  bahwa puasa juga dapat menjaga hati seseorang daripada segala perosak lebih-lebih lagi virus cinta.

dan yang terakhir adalah...

Menjaga perbatasan dalam Pergaulan. Allah meciptakan setiap manusia itu berpasang-pasangan. jadi tidak mustahil jika ada antara kita disini merasa suka sama suka, kerna Allah telah meletakan sesuatu yang tiada nilainya dalam diri kita iaitu hati. bila hati suka, semuanya jadi indah. tetapi adakah kita sudah bersedia? kalau sudah, bernikah. kalau belum, bersabar. Insha-Allah masa kan tiba. eceh.

Sekadar penkongsian, bayangkan saja, andai kita memulakan hubungan cinta kita dengan orang yang kita cintai dengan permulaan yang dimurkai Allah, benar! mungkin kita berasa gembira dan senang disamping kekasih kita tetapi dalam masa yang sama kita dimurkai? adakah itu yang kita impiankan? adakah itu yang kita inginkan? pasti tidak. Jika benar cinta, mustahil ajak orang yang kita melakukan dosa, jika benar cinta, pasti kita hendak membawa orang yang kita cintai bersama menuju kesyurgaNya. Bukan dengan bercouple, bukan dengan cinta terlarang tetapi dengan melangkah kesebuah pernikahan. Halal itu.... Selamat...

Insha-Allah sampai sini saja pengkongsian saya, moga 'Anti-Virus Cinta' ini menjadi benteng dan penghapuskan yang dapat menghapuskan perosak kepada cinta yang suci.

Pesan saya mudah, apa yang penting mulakan dengan niat. kerna bila niat kita ia akan menjadi baik dan begitu dengan sebaliknya. Ya, niat sangat penting. dan yang kedua, Istiqamah dalam setiap langkah agar kita tidak berhenti setakat itu saja. dan yang terakhir...

"man taa'jalla bisyaiin u'qiba bihimanihi"
siapa tergesa-gesa mahu cepat, akibatnya dia tidak dapat.

Kiranya, siapa yang dok pikir nak bercinta, tok sah lah. sebab apa? bila kamu bercinta sekarang, kasih dan sayang kamu pasti berkurang andaikata kamu berkahwin kelak. tetapiii andaikata...

Bila cinta didusta,
hati mulai gelisah,
hilang kekasih hati,
hidup jadi merana...

saya dah kata... haha sekian dari saya. yang baik itu dari Allah dan yang kurang itu pastinya diri saya sendiri. Assalamualaikum. Wallahu a'alam. 


p/s ; syukran ukhti syaz kerna memberi idea yang hebat ini bagi meneruskan penulisan entry dalam blog ini.


Sunday, 17 March 2013

Ilmu Manusia Hanya Setitis ditengah Lautan yang Luas







        Sebenarnya saya ingin sangat menulis tentang ini sendiri, tetapi apakan daya sudah ada yang menulis dengan kata yang lebih tersusun lagi mendalam tentang islam. jadi apa yang mampu saya buat adalah copy paste dan berkongsi dengan anda semua... Selamat Membaca.
               Ada kata hikmah yang menyatakan : “Ilmu ada tiga tahap. Jika seorang memasuki tahap pertama, ia akan sombong. Jika ia memasuki tahap kedua ia akan tawadhu’. Dan jika ia memasuki tahap ketiga ia akan merasa dirinya tidak ada apa-apanya”.
Maksud kata hikmah tersebut adalah :
Pada tahap pertama, seorang penuntut ilmu yang baru belajar biasanya akan sombong. Ia tidak menyadari keadaan dirinya dan mengira telah mencapai kedudukan yang mulia. Bahkan tak jarang ia melecehkan ulama yang lebih alim darinya. Padahal dirinyalah yang masih jahil dan masih banyak kekurangannya. Para ahli ilmu dapat mengetahui jejak orang-orang semacam ini seperti dikatakan Al Khathib Al Baghdadi :
العالم يعرف الجاهل، لأنه قد كان جاهلا، والجاهل لا يعرف العالم، لأنه لم يكن عالما
“Orang alim dapat mengenali orang jahil karena dia dulunya juga jahil. Sedangkan orang jahil tidak mengetahui orang alim karena dia belum pernah jadi orang alim”. (Al Faqih Wal Mutafaqqih : 2/365).

Pada tahap kedua, ia akan tawadhu’ karena mulai merasakan bahwa ilmunya tidak seberapa dan ternyata masih banyak yang belum diketahuinya. Ia pun mulai sadar akan kekurangan dirinya, dan ini menuntunnya untuk lebih banyak belajar dan menimba ilmu yang berguna.
Pada tahap ketiga, ia merasa tidak ada apa-apanya karena ternyata ilmu bagaikan samudera tak bertepi. Bahkan jika ia menghabiskan seluruh hidupnya untuk menuntut ilmu, maka yang ia dapatkan masih sedikit karena lautan ilmu tak terhingga luasnya. Sampai-sampai seorang penyair berkata :
ما حوى العلم جميعا أحد
لا ، ولو مارسه ألف سنة
“Tak ada seorangpun yang dapat menguasai semua ilmu yang ada,
Tak akan bisa, meskipun ia mempelajarinya selama seribu tahun lamanya”.
(Miftahus Sa’adah, Ahmad bin Musthafa : 1/6).
Memang demikianlah sebenarnya hakikat ilmu manusia, sebagaimana difirmankan Allah Ta’ala :
قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَاداً لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَداً
“Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)”. (QS. Al-Kahfi : 109).
Ibnu Katsir dalam kitab Tafsir-nya menukil perkataan ar-Rabi’ ibnu Anas yang berkata : “Ayat tersebut menggambarkan perumpamaan ilmu seluruh manusia jika dibandingkan dengan ilmu Allah bagaikan setetes air dibanding seluruh samudera”.
Cintailah Ilmu, Kejarlah Ilmu dan Aplikasikan Ilmu dengan mengamalkannya. Insha-Allah kita mampu menjadi Hamba Allah yang berjaya didunia dan akhirat. Yang penting, jangan sombong dengan Ilmu yang kita miliki, seperti yang disabdakan oleh yang mulia Rasulullah SAW, "sebarkan ilmu dariku walaupun satu ayat". Semoga kita menjadi Hamba Illahi yang taat.

Saturday, 9 February 2013

MOTIVASI


Alkisah seorang kurang bermotivasi oleh Ustaz Dato Hj Tuan Ibrahim Tuan Man


Mohd Ahsan seorang yang kurang bermotivasi dalam melaksanakan kerja-kerjanya baik di mana-mana sahaja.

Ahsan ingin menyelesaikan masalah ini lalu berjumpu dengan Tok Guru Mat Ubas.

“Ustaz, ada banyak perkara yang saya ingin buat, tapi tak da motivasi untuk gerak,” adu Ahsan.

“Nak buat, buat terus,” jawab Mat Ubas.

“Tak faham. Saya tak ada motivasi nak buat, itulah masalahnya ustaz,” jawab Ahsan.

“Ok. Ahsan jawab ini. Antara ayam dengan telur, siapa datang ke dunia ini dulu?” tanya Mat Ubas.

“Telur,” jawab Ahsan.

“Dari mana telur datang?” jawab Mat Ubas. Melihat Ahsan tidak dapat bercakap apa-apa… Mat Ubas mula berceramah…

“Sebenarnya kita tidak tahu mana datangnya ayam yang melahirkan telur yang pertama? Dan kita mungkin tak akan tahu.

Tapi soalan seterusnya ialah motivasi. Apa datang dulu, motivasi atau tindakan?” tanya Mat Ubas.

“Motivasi dulu,” jawab Ahsan.

“Tak boleh ke kita buat dulu, baru timbul momentum dan motivasi untuk buat lagi,” Mat Ubas tanya kembali.

“Dan orang yang tunggu motivasi datang dulu, sealalunya akan gagal untuk menyelesaikan apa-apa. Sementara orang yang mengambil tindakan dulu sebelum menjana motivasi boleh melakukan lebih banyak perkara,” terang Mat Ubas.

Ahsan semakin terpegun dengan kata-lata Mat Ubas dan tidak berkata apa-apa.

“Kita tak nyanyi sebab kita gembira, tapi kita gembira kerana kita bernyanyi,” tambah Mat Abus.

Selepas mendengar penjelasan daripada Mat Abus, perangai Ahsan berubah dengan mengambil tindakan dulu terhadap semua perkara walaupun tiada motivasi

Pengajaran cerita ini ialah:

Kita harus bertindak sekarang apabila terasa itu betul dan bahawa ia adalah benar, dan percayalah motivasi akan datang selepas tindakan diambil.

MASA


Pesanan Ustaz Dato Hj Tuan Ibrahim Tuan Man

Malam ini pendek saja.

Bayangkan kita mempunyai sebuah akaun yang memberikan kita RM86,400 setiap subuh.

Tapi akaun ini tidak membawa baki ke hari esok. Apa yang tidak dapat dihabiskan hari ini, akan dihapuskan pada waktu malam.

Apa yang kita akan buat?

Sudah tentu kita akan mengeluarkan setiap sen daripada akaun tersebut tiap-tiap hari sebelum malam.

Betul tak?

.........
.........
.........

Sebenarnya Allah telah memberikan setiap kita, satu akaun bank yang sebegitu.

Akaun itu bernama 'MASA'.

Setiap subuh, Allah memberikan kita 86,400 saat untuk digunakan.

Pada setiap malam, masa yang tidak dilaburkan untuk perkara berfaedah akan dilupuskan setiap malam.

Ia tidak berbaki. Ia tidak berhutang.

Apa yang hilang, adalah kehilangan pada kita sendiri kerana tidak melaburkan hadiah yang diberikan Allah tiap-tiap hari dengan baik.

Kita tidak boleh mengambil kembali masa yang hilang. Kita juga tidak boleh meminjam masa daripada hari 'esok'.

Duit (Masa) yang ada hari ini perlu dihabiskan dalam hari ini. Oleh itu, laburlah pada perkara-perkara yang memberikan kesihatan, kegembiraan dan kejayaan.

Jam tengah berjalan. Gunalah sebaiknya anugerah Allah itu.

Senyum