Saturday, 7 September 2013

Moderator yang Gagap diatas Pentas Forum

Assalamualaikum

.Kenangan Bersama Imam Muda Najdi dan Imam Muda Amar.


Pernah sekali aku jadi moderator disatu forum agama, bersama panelis IM Najdi dan IM Amar. kedua-duanya merupakan IM Musim ke-2. Mulanya memang niat aku tak nak jadi atas sebab pertama, tak layak . kedua, tak pandai berbicara dan ketiga, tiada pengalaman. Sememang apa yang aku takuti, memang benar terjadi dipentas forum.

Gagap, gugup, nervous, dan bila nak mulakan kata-kata, terus hilang idea. Dapat aku rasakan yang forum tu tak meriah seperti lain walaupun menampilkan para panelis yang hebat belako. Banyak kelemahan terserlah, dan aku akui. dan kelemahan itu tidak putus disitu.

Selesai forum tersebut, aku terus tanya kawan apa yang lemah, katakan jujur. lantas dia kata , memang banyak yang perlu diperbaiki. adalah beberapa tips yang diberi. dan masa tu aku rasa bukanlah aku yang terbaik jika ingin dipanggil menjadi moderator.

aku mulakan pengajian, baca buku, akhbar dan artikel. sambil tonton video serta pergi kuliah dan ceramah jika ada masa lapang. Belajar dan memperbaiki kelemahan diri, dan masih banyak yang perlu aku kecapi , yang perlu aku hadapi, yang perlu aku mencari.

Betullah kata bijak pandai, pengalaman adalah pengajaran yang terbaik buat kita, yang menuntut supaya kita menjadi yang lebih baik. Pengalaman menjadi moderator yang gagap diatas pentas mengajar aku supaya menjadi seorang yang hebat, tak kisahlah dalam berbicara ataupun menulis. asalkan adanya ilmu untuk dikongsikan bersama.

Sabda Rasulullah SAW "Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat" -hadith sahih riwayat Bukhari.