Tuesday, 8 October 2013

Generasi Pertama "Budak Arab SMKPP"


 2 Cerdas


Kami generasi pertama pelajar yang ambil subjek Arab dan kemahiran Alquran di SMK Puchong Perdana. Sama seperti pelajar lain, cuma bezanya kami tambah lagi satu subjek iaitu bahasa Arab. 

Masa UPSR saya cuma dapat 2A 2B 1C dan PSRA hanya jaid saja. entah bagaimana boleh terpilih untuk memasuki satu kelas khas yang mana kelas itu saja yang mengmbil subjek Arab di SMK.

Tiga tahu lamanya kami bersama. dari tingkatan satu hingga tingkatan tiga, setia mengmbil subjek Arab biarpun agak susah. yela, kami tidak mempunyai contoh kerna kami adalah generasi pertama(Kelas Arab).

yang tak boleh blah, kalau nak kenal budak arab(kami), yang lelaki wajib pakai songkok. yang perempuan mestilah bertudung. budak arab la katakan. hahaha

Masih ingat lagi, bila kami tanggal songkok, nanti cikgu affendi marah, kata 'kamu ni kelas arab, tunjuk contoh baik2 pada pelajar lain" . padahal kelas kami sendiri nakal nak mampuih. paling bising, siap ada yang bercinta dalam kelas. haha

inilah kenangan kami, budak Arab. Alhamdulillah saya dapat keputusan yang agak okeylah dalam peperiksaan komunikasi, jaid jiddan. tapi malangnya keputusan PMR Arab saya teruk. mungkin masa tuh soalan susah. tak pun, saya yang malas belajaq.

Banyak kenangan nak diceritakan, tapi cukuplah sampai sini saja. sudah 3 tahun tinggalkan sekolah. Mula rindu . mula cinta. Sekian saja dari ex kelas Arab generasi pertama.

p/s : kami mase muda. comel belako suma. hehe

Berkongsi Ilmu bersama Bro Hilal Ashraf.


Bersama Bro Hilal Ashraf


Pada tanggal 12 September 2013, ada satu program forum anjuran Sinergi Ilmu dgn kerjasama UiTM Pahang. Membawa ahli panel yg cukup hebat berbicara, Bro Hilal Asyraf, Ustazah Fatimah Syarha dan Salima Habibi.

Banyak input yg best dikongsikan oleh para panel. S
epanjng forum itu brlansung sempatlah aku ambil beberapa nasihat yg bermanfaat dan taip dlm phone. Jadi jgn salah faham ye. Hahaha

Selesai saja forum, sempat lah aku jumpa direct dgn bro hilal lalu Pekenalkn diri.

"oh.. awak ke asyraf muda, tdi ad kawan awak cerita pasal awak dekat saya. Sihat?"

Aku rasa. Oh k. HAha.

Teruskn dengn menanyakn persoalan pada bro hilal tentang bagaimana kita nak menyakinkn parent yg kita boleh dah kawin. Jawabny yg kahwin usia 23 thn dan punya anak seorang.

Pertama, bagaimana kita dengn ibubapa? Cara kita berinteraksi? Cara kita bercakap? Menjaga dan sebagaimana? Kalau itupun payah, bagaimana nanti bila sudah punya pasangn.

Kedua, bukan ibubapa tak kasi tp ibubapa tahu apa kekurangn kita, mereka lebih berpenglmn. Mana ada ibubapa nak lihat anak mereka tak bahagia.

Ketiga, jgn marah mereka. Mereka tahu ap yg kamu tak tahu. Kalau bilik tak kemas? Bila ad barang bersepah? Mereka always perhatikan kita.

Keempat, tunjuk yg kita dah bersedia. Kestabiln kewangn, ekonomi, kematangan dan cukup serba serbi. Barulah parent yakin dgn kita.

Kelima, tunjukkan yg kita boleh. Jgn kita marah mereka, kerna ibubapa ni kerjany perhatikan kita, jalan yg terbaik adlh tunjukkan bukti yg kita memang dah boleh nikah. Buktikan. ekonomi okey, kerja okey, belajar okey dan sebagainya. Itu jln yg terbaik to make parent yakin dgn kita.insya Allah.

Banyk lagi sebenarny tapi akan dikongsikan pd hari yg akn datang.

Dlm forum 'Aku dibius cinta', bro hilal mndefinisikan cinta itu adlh cinta yg mmbawa kita ke syurga dan menjauhi dr neraka.

Jika benar cinta, kita pasti ingin mmbawa pasangn kita ke syurga dan pastinya jauh dari neraka. Sekian saja. 


Senyum.