Saturday, 4 January 2014

Tahun 2014 "Masyarakat Membaca, Masyarakat Berilmu"


"Setiap tahun baharu menjelang, kita pasti memperbaharui azam dan iltizam untuk mencapai sesuatu dengan cemerlang, sama ada untuk menjadi kaya, naik pangkat, tambah anak dan bermacam-macam lagi. Namun, pernahkah kita memasang azam untuk membaca buku yang dibeli setiap tahun atau sepanjang hayat dikandung badan atau membaca sejumlah buku yang dibeli, atau membaca buku kegemaran yang tidak sempat dihabiskan ataupun mungkin sahaja tidak ada keazaman sama sekali untuk membaca buku pada tahun ini? "

Shaharom Tm Sulaiman dalam bukunya Bibloholisme, 'Menelurusi pesona dunia buku dan pencintanya'.

Tahun baharu bersama teman ke dataran, habis saja program singgah kekedai sambil bersembang santai. sampai saja dirumah lebih kurang pukul 2.30 pagi. seperti biasa, sebelum tidur, sempatlah menelaah dan membaca 'Buku yang perlu dibaca sebelum 'Mati'' pada malam tahun baharu sehinggalah ketiduran. Diantara 10 azam yang telah aku senaraikan, ingin menghabiskan masa terluang dengan membaca buku yang dibeli selain mencari bakal zaujah peneman syurga duniawi dan ukhrawi. 



Ana berjubah putih dan teman sebelah, Zulhazizi berjubah hitam.

p/s: 'Masyarakat Membaca, Masyarakat Berilmu'. Tahun baharu bukan setakat azam baru saja tanpa ada tindakan seterusnya. Selamat Menyambut Tahun Baharu 2014.