Pages

Tuesday 27 November 2012

INGAT MATI sebelum menjadi MAYAT

BISMILLAH


Orang yang lupa mati itu adalah seperti mana banyak terdapat di taman bunga Lake Garden. Kalau malam-malam, apatah lagi malam minggu, tiap pokok mesti berhantu. Satu pokok dua hantu; satu hantu jantan dan satu lagi hantu betina.
Apakah orang-orang yang jadi hantu pokok itu ingatkan mati? Jika mereka ingatkan mati, sudah tentulah mereka tidak jadi hantu pokok. Tapi bagaimana jika mereka sedang duduk-duduk berdua-duaan itu menceritakan hal-hal akhirat?

Ling-ling(Darling)… you tau tak?”

“Apa?”  jawab lelaki yang di sebalahnya.

Ainamaa takuunuu yudrikkumul maut, Di maja saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu,”  kata si perempuan memetik ayat suci Al-Quran.

Kalau itulah yang diingatkan ketika berdua-duaan, sudah tentulah tak jadi buat maksiat. Jelaslah di sini, sedang nak lakukan maksiat teringat mati, kita tidak lakukan. Apatah lagi baru bercadang nak buat maksiat.

Selain dari itu, janganlah kita sia-siakan hidup di dunia ini. Jangan buat maksiat. Jangan bercakap maksiat. Biarlah percakapan yang keluar dari mulut kita itu ada manfaatnya. Kalau tidak, lebih baik kita diam. Oleh itu, mulut kita ini hendaklah sentiasa zikirullah, ingatkan Allah.

Apa untungnya orang yang ingatkan mati? Apa ruginya orang yang lupakan mati? Untungnya orang yang ingatkan mati ada tiga:
1)  Dia ingin bertaubat.
2)  Tidak mahu buat maksiat
3)  Ingin memperbanyakkan ibadat kepada Allah.

 Ruginya orang yang lupa akan mati;
1)  Dia tidak mahu bertaubat atau menangguh-nanguhkan taubat.
2)  Tidak mahu beribadat.
3)  Suka melakukan maksiat.

Ingatlah Allah dengan membasahi bibir kita dengan zikirullah agar kita menjadi mayat yang kaya diakhirat kelak. Ingatlah mati sebagai peringatan sebelum kita menjadi MAYAT!



-Ustaz Yazid Jaafar [PANGGILAN KEPADA MAYAT]-

No comments:

Post a Comment