Monday, 29 October 2012

Tuhan Penulis Skrip..


Attar Seorang Pelakon - Cara Nak Bangun Pagi (Subuh)



Subuh



Kehidupan yang aku lalui sekarang tidak ubah seperti filem atau cerita pendek yang
berada di kaca televisyen. Seakan aku lah pelakon dan aku jugalah pengarah. Dulu
aku masih kecil, impian setinggi gunung ingin menjadi seorang pelakon.Anugerah Pelakon Popular menjadi harapan setelah melihat artis yang mendapat anugerah itu ramai peminat. Usia makin meningkat -misai, janggut, bulu uri turut tumbuh membuktikan aku sudah dewasa. bila usia meningkat, pemikiran mulai matang. Akhirnya aku sedar yang selama ini Aku tertipu dengan budaya artis yang melampau sehingga mengetepikan agama .Mungkin tak semua. Kalau dulu aku ingin menjadi pelakon dan menginginkan anugerah Pelakon Popular, sekarang tidak lagi.

Allah telah tetapkan takdir kita, dan Allah juga telah tentukan takdir kita. Dialah yang menulis skrip cerita kehidupan kita dan dia juga yang merakam gerak-geri kita untuk difilemkan dimakhamah pengadilan nanti. 

Aku hanyalah seorang pelakon, dan juga pengarah. Mengarah pelakon agar berlakon. Biarlah aku menjadi pelakon yang mengikut skrip ditetapkan.


1 2 3 Action!!!


Jam tepat 5.25 pagi ,berbunyi . Kuat . Terlalu kuat sehingga menganggu kelenaan Attar. Disebabkan bunyi jam loceng yang bising, Attar terpaksa turun dari katil untuk mematikan jam locengnya. Dalam keadaan mengeliat, mengangat dua belah tangan keatas sambil menguap . 

Azan subuh berkumandang. Kolej dan masjid berdepan . Laungan indah itu sangat jelas singgah ditelinga Attar. Mengharapkan teman sebilik, mereka belajar lewat malam, Memang jawabnya tak bangun kalau tak dikejut. Almaklumlah budak universiti, waktu subuh adalah antara waktu yang paling susah nak bangun.

"Hamka, Ali , Saiful , bangun! solat !" pekik Attar yang sedang bersiap untuk ke masjid. 
Attar - berbaju melayu, berkain pelikat, dipadankan dengan memakai songkok.  

Pekikan Attar tidak dihiraukan oleh teman sebiliknya. Kedengaran iqamat oleh bilal, Attar meninggalkan mereka dan bergerak laju ke rumah Allah untuk menjawab panggilan Tuhannya . Pagi Jumaat. Tok Imam membaca surah as sajadah dan melakukan sujud sajdah. Tahiyat awal tahiyat akhir , salam diberi , tangan menadah doa dan diaminkan oleh lima orang makmum termasuk Attar.


1 2 3 Cut !!!


Menurut kajian, hampir 80 peratus penduduk kolej lelaki yang tidak solat subuh, termasuklah mereka yang sengaja mahupun tidak sengaja. Sehinggakan ada seorang ustaz pernah menyoal pelajar lelaki di IPTA yang hampir 100 orang yang hanya solat subuh 8 hingga 9 orang sahaja, dimanakah yang lain? Disini  Attar akan memberi tips bagaimana nak bangun subuh ataupun bangun pagi? 


1 2 3 Action!!!


Attar seorang pelajar biasa, tiada beza dengan pelajar lain. bila pergi kelas dia pergi , bila ada aktiviti dia pergi.tetapi apa yang membuatkan dia boleh bangun pagi untuk menunaikan kewajibannya sebagai seorang islam ?

INIlah CARAnya ...

1. Muhasabah diri .
- Ingat Mati dan Kebesaran Allah S.W.T .

2. Niat.
- Setiap amalan kita bermula dengan niat. Pasangkan niat kita untuk bangun subuh bagi memudahkan mindset kita untuk bangun subuh. Contohnya "Ya Allah, aku ingin bangun esok pagi dengan izinMU"

3. Set Alarm.
- kalau susah nak bangun jangan lupa set jam loceng atau jam handphone. lagipun ini lagi memudahkan kita untuk bangun. Perhatian, jangan letakkan jam loceng berdekatan dengan kita . Yelah, bila jam berbunyi korang mesti tekan butang snooze kan. So letakkan jauh sedikit.

4. Bangun setelah terjaga daripada tidur .
- Maksudnya bila kita dah terjaga daripada tidur terus bangun jangan baring-baring nanti tertidur lagi. Contohnya jam loceng berbunyi dan kamu terjaga, tangan korang yang gatal mencapai jam loceng and matikan. And akhirnya kamu terus dibuai mimpi . Disebabkan itu, letakkan jauh sedikit agar kita boleh bergerak untuk mematikan seperti cerita Attar diatas . Bila terjaga terus bangun, jangan baring nanti ada yang menghasut.

5. Lawan bisikan syaitan dengan banyakan berdoa.
- Kuatkan semangat kita melawan bisikan syaitan yang menhasut kita dengan banyakkan berdoa kepada Allah. Lawan syaitan dengan kekuatan hati kita. Remember Allah, pray to him. 
InshaAllah boleh. Malaysia Boleh , Korang pun boleh !


1 2 3 Cut!!

Set Off


Director: Finish!!
Ashraf  : Sorry tuan director, its not end yet...
Director: Say what !!..


1 2 3 Action!!


Attar balik bilik, beri salam tiada menjawab, melihat teman sebilik masih terbongkang tidur .Terfikir satu alternatif, Buka laptop pasang speaker , lagu selimut putih "Bila izrail datang memanggil , jasad terkujur dipembaringan.." kuat. Seram sejuk jadinya . Bukan saja orang dalam bilik terkejut terus terbangun, orang bilik sebelah menjerit "Oii!!" . jawab Attar dalam hati "Alhamdulillah" , melihat teman sebiliknya menunaikan kewajipan mereka .


1 2 3 Cut!! 


END


Sunday, 28 October 2012

Intro Kenalan...

Bismillah

Prolog..

Aku menulis bukan kerna aku tiada tempat mengadu, aku menulis bukan kerna aku tiada tempat meluah perasaan. Aku menulis kerana aku ingin berkongsi sesuatu, berkongsi sesuatu dengan sahabat-sahabat sekalian.

Bila tuhan berbicara,
kita diam,
tunduk,
dengar apa yang dikata,
ikuti arahan,
tinggalkan larangan,
hingga bila tiba nanti,
kita senang, bebas 
dari dosa yang tak pernah berhenti menghingap .


Satu..

Sebelum terlambat, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua umat islam di Malaysia terutamanya. 

Assalamualaikum


Saturday, 27 October 2012

Pernah COUPLE?


Kita pernah couple? Ya kita pernah couple. 
Dulu
Dah lama. 
Aku dah lupa. 
Mungkin Kau Couple dengan Aku yang Dulu tetapi bukan Aku yang SEKARANG... 

"Allah tidak melihat siapa diri kita yang dulu, tetapi Allah melihat siapa kita yang sekarang" jika baik agamanya maka ganjarannya pahala. jika sebaliknya maka balasannya dosa. JazakAllahKhair



Sunday, 21 October 2012

GELAP

Gelap..
                                                               

"Aku kat mana?"

"Kenapa Gelap?"

"Aku tak nampak apa-apa?"..

"Aku kat mana?"

Puas menjerit puas melalak, tetapi suara yang dilontar akhirnya 
kembali pada diri sendiri . Penat.

Dalam gelap, Amir terus berjalan. Sunyi. Hanya kedengaran langkah tapak
kakinya. Walaupun tiada arah tuju. Amir teruskan perjalanan.

Teruskan perjalanan tidak memandang kearah belakang.Bukan Takut.

Suasana gelap menjadi lebih seram...Perasaan tidak sedap hati mula hadir dihatinya.
Amir mulakan dengan bacaan zikir. ZikiruAllah. Teringat pesan ustaz, "Jika kita
merasa ada sesuatu benda yang tak baik, banyakkan zikir kepada Allah".

AstaghfiruAllah (Ya Allah, Ampunila aku)

SubhanaAllah (maha suci Allah)

Alhamdulillah (segala puji bagi Allah)

Allahu Akhbar (Allah maha Besar)


Setiap langkah, bibir amir hanya dibasahi dengan zikiruAllah.Suaranya lebih kuat
daripada bunyi tapak kakinya. 

Fikiran Amir masih bercelaru, dimana dia berada? dah lah gelap. Sunyi pula. Tanpa
disedari, makin jauh perjalanannya. 

"Ya Allah, apa tuh!?" terkejut, badan mengeletar,terus pusing, lari. laju. sepantas harimau bintang mengejar mangsa.

Lari. Pandang belakang. Jangan HARAP. tak takut cuma terkejut. "ALLAH, ALLAH, ALLAH". teruskan berlari.

Desiran air mula dirasai oleh Amir. Ya seperti air sungai yang mengalir kecil. Dia masih berlari. 

Berlari untuk pergi dari gelap. Nyah kau Gelap. Aku perlukan cahaya. Nur. bukan kegelapan.

Pandang belakang. Jangan Harap. teruskan berlari...

Cahaya. "Ya Allah, aku nampak cahaya, aku nampak cahaya.." berlari lagi laju.

"Sedikit lagi. Aku akan capai cahaya. cahaya itu milik aku. sedikit lagi...."

Kakinya tersadung, kelapa terhentak. Bulatan cahaya hanya sejengkal.. Hilang..

Amir jatuh .. kabur pandangan..

pengsan .. 

berpeluh.. basah ..


***************

"Amir! Amir! Bangun! Subuh!" jerit Ashraf, rakan sebiliknya.

TRING....(bunyi handphone)

Ashraf dapat mesej dari Farysa..

    "Saya dah bangun, terima kasih."


Amir : "ALLAH jadikan aku cukup sifat. Aku tak buta. Alhamdulillah"


p/s Nyah kau gelap. Aku tak perlukan kau. Aku perlukan Cahaya. Nur Islam. 

Thursday, 11 October 2012

Kau MakmumKu dan Aku ImamMu [Ep 2]

Title : Jodoh itu pun rezeki Allah

Photo by AsyrafMuda


Ashraf dan farysa bawa anaknya maisarah jalan-jalan di taman permainan berdekatan rumahnya. Dalam perjalanan, maisarah yang berusia dalam lingkungan 3 tahun ternampak pakcik menjual aiskrim. 


Maisarah : Abi.. umi.. sarah nak aiskrim
Abi           : Aiskrim. Kejap ye sayang, abi belikan. Awak nak jugak ke?
Umi          : Tak pelah laa wak, saya tengok anak kita makan pun dah kenyang. *senyum
Abi           : Kenapa laa comel sangat. *senyum balik
Umi          : Ada-ada je abang ni.. 


maisarah pilih aiskrim kesukaannya, yang pasti asikrim vanila jadi pilihan. Saling tak tumpah dengan umi nya. Ashraf teringat zaman universiti.....sebelum kahwin.


*******************************

Farysa : Ehh awak! awak lupa something kan?
Ashraf  : lupa.lupa apaa?
Farysa : awak ada janji dengan saya?
Ashraf  : janji apa pula ni awak?
Farysa : alaa, buat-buat lupaa pulak. merajuk laa macam ni..
Ashraf  : Belanja Awak AisKrim kan, Haish mana boleh saya lupa. saya gurau je.

Ashraf, Amir, Farysa dan Aliyah singgah sebentar dikedai tujuh sebelas (seven-eleven). 

Asyraf  : Awak nak aiskrim apa?
Farysa : Saya nak.......

*******************************


Maisarah : Abi..abi.. umi dah lama tunggu tuh.
Abi           : Allah.. *menyapu muka.


Farysa menunggu suami dan anak kesayangannya disebuah pondok kecil. Al-maklumlaa sudah berbadan dua, tak larat ke sana ke mari. Ashraf yang pimpin tangan maisarah berjalan kearahnya, dia hanya mampu tersenyum dari jauh melihat maisarah gelak ketawa dengan ayahnya.. Tapi tak lama. belum sempat maisarah merasai aiskrim yang baru dibeli, tiba-tiba aiskrim itu jatuh. Ditiup angin agaknya. Maisarah menangis. kuat. sehingga menarik perhatian orang ramai apa yang sebenarnya berlaku? Tempat dah dicop banyak berlaku penculikan. Ashraf pula merasa dipersalahkan. Nasib baik ashraf pandai cover dan ceritakan apa yang berlaku. Keadaan jadi tenang. Bagus juga rakyat Malaysia. Prihatin. Maisarah dipujuk oleh ayahnya..


Abi           : Laa Tahzan.. anakku.. Jangan menangis lagi.
Maisarah : tapi abi... aiskrim sarah jatuh.
Abi           : Allah nak tunjukkan kepada sarah sesuatu. Pasti ada hikmahnya..
Maisarah : sarah tak faham?
Abi           : Satu je sarah kene ingat. Rezeki itu milik Allah, diberikan kepada manusia. Manusia patut bersyukur.
Maisarah : tapi abi.. sarah tak sempat lagi nak makan aiskrim?
Abi           : Itu maknanya bukan rezeki sarah. Abi bagi contoh ye, tak semstinya sarah ada makanan ditangan itu dikira rezeki, mungkin terjatuh macam sarah tadi. ada juga yang dah nak masuk dalam mulut tetiba ada orang tolak, jatuh makanan. Ada juga dah makan sampai kerongkong termuntah. buekkk. itu semua belum dikira rezeki tetapi bila makanan itu dah masuk dalam perut sarah. Sarah kenyang, itulah rezeki. 
Maisarah : apa abi cakap ni? sarah tak faham.


Farysa gelak kecil. Ashraf garu kepala, tak tahu nak terang macam mana. Lupa anaknya baru 3 tahun manalah nak faham. Farysa ambil alih.


Umi         : sarah, cuba lihat awan . cantik kan.
Maisarah: cantiknya umi.
Umi         : cantik macam sarah kan. 
Maisarah: tapi umi.. cantik itu apa?


Aduh. farysa pula mengaru kepala. Ashraf ketawa berguling-guling sebalik pokok... Ambil jalan mudah, ashraf pun belikan lagi aiskrim perisa vanila. Settle. maisarah senyum girang. bermain dengan kanak-kanak sebaya umurnya. Tiba-tiba ashraf dicubit manja..


Ashraf  : ehh awak.. sakitlah..
Farysa : Ooo.. tadi awak ketawa saya kan.. nah amik ni.. *semakin ganas mencubit
Ashraf  : mana ada lah awak, saya ketawa sebab anak kita tu macam awak?
Farysa : macam saya ?
Ashraf  : lambat pick up. he he he


Suami isterinya berkejaran. Bergurau manja. Susah senang bersama. Inilah yang dikatakan jodoh. Jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah. 

Rezeki itu milik Allah yang diberikan kepada manusia. Manusia perlu bersyukur. Kita perlu bersyukur pada dia Pemberi Rezeki.

Jodoh itu pun rezeki Allah. Jazak Allah Khair ..


A Gift for Me

This is the poem from brothers Ameen Misran, one of Langit Illahi.com members. This poem also give me one spirit and I don't know where is come but what my heart said "A gift for me" a gift from Allah to me is my lovely mum.

Title: A gift for me
Performer: Ameen Misran

You are a gift to me,
you are a living inspiration for all of humanity.

You are a mother,
You are a sister,
you are a daughter,
you are a wife,
but whoever you are,
you certainly give life.

You were the first one to listen to my maiden cry,
you were the one who raised me without questioning why.

You are the sholder for me to cry on,
You were the one who corrected me when I was wrong.

You are a gift to me from the start,
how can I not love you with all my heart?

The prophet said "Ashabi kan nujum,"
"My companions are like stars",
choose whoever star you want to be and never be doomed.

Be like Khadijah, Aisyah, Hafsa, Safiyyah,
the best women with best names,
who astounded the world with their fiery flames.

Who says that you are weaklings?
You are no different from us,
you are mujahids in feministic beings.

You don't deserve to bear a child of an infertile man,
you do not deserve to be taken away by absurd gentlemen.

Your love is too sacred,
Only those who are qualified are able to make it.

No poetry in the world can describe my feelings when I see you dress up properly,
no word can define how I feel when I see your shyness in preservation but firmness in determination.

You are blessings in disguise,
You are valuable manisfestations,
priceless creations and you should know that.

Now, I beg you,
you will never give up,
you will never just quit,
you will never give in,
you will never submit.

You truly are a gift to me,
A gift to us all of humanity,
The future of Islam is in your hands,
it begins from where you stand.

Wednesday, 10 October 2012

Kau MakmumKu dan Aku ImamMu

Title   :Kerana Seruan Illahi, mereka jatuh cinta.
Genre : Cinta. Romantik. Agama


Ashraf merupakan kawan baik Farysa. Tahun akhir. mereka belajar di UiTM, segala masalah belajar sering merujuk bersama, kadang-2 masalah peribadi pun berkongsi bersama. Al-maklumlah kawan baik laa katakan. Biarpun mereka teman tapi mesra, batasan pergaulan tetap dijaga. Walaupun pukul, cubit-cubit gedik.

Dari semester awal hingga akhir mereka masih kekal berkawan sehinggakan ada yang kata mereka couple, Ashraf hanya mampu menafikan kerana dia teringat pesan ustaznya dulu "Boleh kamu couple tapi ingat! kamu kene tanggungjawab. Tanggung "dosa" dan jawab di makhamah Allah nanti". Kata ashraf "Siapalah nak kat aku?". 

Farysa juga begitu, menafikan. Dia pernah terdengar ustazah kata dalam kelas semasa dibangku sekolah "Kita orang perempuan, kene jaga maruah. Kalau kasi maruah kita pada orang yang bukan milik kita merana nanti, ingat pesan ustazah ni." Ustazah Siti merupakan ustazah favourite farysa, balik sekolah je mesti bertegur sapa. Mana tak nye rumah farysa dengan ustazah dekat, farysa buat muka comel dan ustazah pun hantarnya pulang.

Sebelum melelapkan mata, Ashraf teringat ceramah semalam, "Kahwin merupakan sesuatu perkara yang indah, Apabila dua jiwa menjadi satu hati, itulah cinta". Bangun dari katil, ambil air sembahyang. Dua solat sepertiga malam, solat sunat menghajatkan ajar ditemukan jodoh dan solat isthikarah agar diberi petunjuk dalam penemuan jodoh. Dalam doanya ada sisipan "Ya Allah, temukanlah aku dengan jodoh yang solehah, dan Jika benar dia jodohku maka kuatkanlah sayapku untuk terbang kepadanya".

"Ya Allah, jika benar dia imamku, sinarilah wajahku kepadanya" singkatan doa farysa setelah selesai solat istikharah.

Apabila dua jiwa menjadi satu, itulah cinta ...

Ashraf pernah bincang dengan ibunya pasal kahwin. Yela sebagai orang muda, kita hanya berhujah berdasarkan teori tetapi ibubapa berhujah berdasarkan pengalaman dan pengalaman adalah the best learning. Ibunya kata "Ashraf dah jumpa calon ke?" "belum ibu". "kata nak kahwin umur 21?" balasnya. "Alaa ibu, tak payah susah. Nanti kenal terus kahwin.. tapi kene mulakan dengan sesi taaruf sesi perkenalan". 

Jodoh itu telah ditetapkan, Kalau dah jodoh tak kemana...

"Umi berat hati kalau nanti suatu hari ada lelaki soleh mengambil anak umi, awak tu dah laa satu-satunya anak perempuan umi. Nanti kalau esha tinggalkan umi, tiada siapa nak temankan umi lagi." air mata umi dikesat oleh farysa(esha). "Umi, kalau esha kahwin nanti, esha nak anak ramai pastu bolehla anak esha jadi peneman sunyi umi, alang-alang tu umi boleh jaga anak esha sekali" . Kesedihan dipecahkan oleh gurau senda farysa. ibu dan anak senyum menitiskan airmata.

Zauj dan Zaujan pasti bertemu bila tiba masanya..

Ashraf sibuk dengan persiapan final exam tak lama lagi, begitu juga dengan farysa. Study merupakan rutin harian mereka bergelar pelajar. Ashraf call farysa...

Ashraf : Assalamualaikum awak, saya dah ada kat perpustakaan ni? awak kat mana?
Farysa : Waalaikumsalam, cepatnya awak sampai. sekejap nak bersiap. 10 minit?
Ashraf : laa yeke, 10 minit? Takpelah saya 'up' lagi 10 minit lagi. jadi 20 minit. hehe Saya tunggu.
Farysa : perli nampak.

Suasana mesra terputus apabila smart phone ashraf mati habis bateri. Ashraf selak dari sehelai ke sehelai buku Programming. Seperti yang dijanjikan Farysa datang tepat pada waktu. Janji melayu sering dimungkir tetapi kita sebagai orang islam janji mesti ditepati.

Mata bertentang mata. Berfantasi sekejap seperti filem hindustan. Chore chore chupke chupke. Hum Kum ( kau dan aku). Kawan sebelah, Amir tak bagi chance langsung untuk kami lama berfantasi. Ashraf yang tersedar terus beristhigfar. Farysa mengalih pandangan dan terus duduk dibangku disebelah BFF nya , Aliyah. Meja yang luas menjadi sempit kerana dipenuhi dengan buku dan nota rujukan.

Kata pujangga "Dari mata turun ke hati, dari hati timbulnya perasaan cinta"...

"Aku tengok kau dengan farysa macam ada apa-apa je" kata amir. "Ehh kau nih, mana ada! biasa je. kawan baik kan." Ashraf tetap mengnafikannya padahal hakikat sebenar dia memang ada perasaan pada farysa.

Renungan tajam aliyah pada farysa, "Awak dah kenapa lia?" tanya farysa. "Takde pe, aku tengok kau dengan Ashraf macam ada apa-apa je, betul ke?" kata aliyah. "Astaghfirullah lia, mana ada . kalau betul pun, dia mana laa pilih saya, dia comel saya.." sambung aliyah "awak cantiklah" sambil betulkan tudung esha yang kemek didepan.

Allah telah menjanjikan lelaki yang baik untuk wanita yang baik, begitu juga dengan wanita yang baik untuk lelaki yang baik...

Amir dan aliyah dah lama tahu mereka ada perasaan antra satu sama lain cuma mereka malu dan tidak berani. "Lia, saya ada satu rancangan. Apakata nanti habis study, kita biarkan dorang jalan bersama." kata Amir. "Habis tu, siapa nak teman saya balik?" balas aliyah. "Siapa lagi kalau bukan saya." Dua-dua hamba Allah shy-shy cat.

Cinta itu bermula dengan senyuman, diikuti dengan doa dan harapan.

Jam menunjukan pukul 4 petang, mengemas buku dan nota yang besepah diatas meja. Mereka bersiap untuk pulang. Amir dan Aliyah masih dengan rancangan mereka. "Sorry acap, aku dengan lia nak pergi bandar jap. ada hal sikit. Kau temankan esha balik ye". Ashraf seakan tahu rancangan mereka yang nak dia dan farysa balik bersama. 

Cinta itu buta jika cinta itu tidak berlandaskan syariat yang ditetapkan...

Berjalan, berborak dan juga bergurau senda. Kadang-kadang perangai ashraf mengalahkan budak darjah satu, entah macam mana boleh dengar desas desus ada mengatanya sombong. Bagi Ashraf, tak kenal maka tak cinta. Tak kenal maka taaruf, maka kenallah. Dalam perjalanan...

Allahu akhbar .... Allahu akhbar...
Allahu akhbar ..... Allahu akhbar...

Seruan Illahi telah memanggil semua umat Islam untuk menyahutnya...

Berhenti sekejap di perkarangan masjid. 

Ashraf : Awak , saya ada temujanji laa.
Farysa : temujanji? dengan siapa ? makwe eeh!
Ashraf : Saya mana ada makwe, awak tahu kan.
Farysa : habis itu dengan siapa? *dari mimik muka Ashraf, farysa dah tahu cuma sengaja buat tak tahu je.
Ashraf : Temujanji dengan Allah. Jom awak ..

Farysa tergamam seketika, pandangannya menjadi kabur. Seakan memberi sesuatu petunjuk. 

Ashraf : awak.. awak.. awak! 
Farysa : ye saya. awak pergilaa. saya tak boleh. 
Ashraf : baiklah. saya pergi dulu ye.. *Dia Memahami orang perempuan ada time.

"Ya Allah, apakah perasaan ini? Tunjukanlah aku kebenaran." hatinya berbisik perlahan. Jantungnya berdegup kencang seperti pasangan yang baru jatuh cinta. Adakah ini cinta? pelbagai soalan melayang diminda farysa. Untuk menyedapkan hati, ini mungkin cara syaitan untuk menyesatkan manusia. Ada tuhan ada agama, rujuklah.

Solat yang telah diimamkan oleh ustaz asjad. Entah mengapa sujud terakhir ashraf begitu lama. Ashraf menangis, air matanya berlinang jatuh ke lantai masjid. Doa dibaca dan di ameen kan oleh puluhan makmum. "Ya Allah, jika benar dia diciptakan untuk aku, maka berikan aku kekuatan untuk bersamanya sehingga ke syurga mu".

Tanya sama pokok apa itu cinta? nanti jawab pokok tanyalah abang. Tanya sama abang apa itu cinta? nanti jawab abang .. kasih dan sayang...

Ashraf keluar dari masjid ternampak esha tengah termenung jauh seorang duduk dalam kawasan yang tidak jauh dari perkarangan masjid.

Ashraf : Assalamualaikum cik kak oiii! dok termenung gapo tuh?
Farysa : waalaikumsalam , mana ada la wak.

Sebelum ini, farysa atau nama manja esha. Dia pernah terdengar kawan dia bertanya pada sorang ustaz "betul ke dalam islam, ada perigi cari timba, timba cari perigi?" jawab ustaz "dalam islam ajar, kalau suka seseorang pergila merisik tak kira lelaki atau perempuan yang mulakan dulu". Dia tekad. dia yakin bahawa dia sudah temui bakal Imam nya. Ashraf.

Farysa : awak, saya nak bagitahu sesuatu pada awak boleh? *malu
Ashraf : Saya pun sama. awak nak bagitahu apa?
Farysa : awak laa dulu...

**************************
Dalam sujud terakhir, ashraf ternampak bayangan dia dan farysa telah mendirikan masjid serta dikurniakan seorang anak perempuan. Ashraf menangis ..

***************************

Maisarah : Kenapa abi menangis ?
Ashraf : Abi tak menangis, cuma teringatkan umi . *menahan air matanya
Maisarah : Ingat pesan umi. Tak baik abi menangis pada orang sudah meninggalkan kita. Allah lebih meyayanginya.


Kau makmumku, dan Aku Imammu. Kita telah ditakdirkan untuk bersama sehingga ke syurga. 

Cinta bermula dari senyuman turun ke hati, dipenuhi dengan doa dan harapan. Diakhiri dengan perpisahan dalam kebahagian.

Allah temukan dua pasangan , dan pasangan itu Ashraf dan Farysa. Dikurniakan seorang anak perempuan yang dinamakan Nur hidayah Maisarah binti Ashraf.

Setiap yang datang pasti pergi, Setiap yang hidup pasti kembali, Kembali pada Pencipta yang ESA.

Ya Allah, Jika benar dia jodohku, maka kuatkanlah sayapku untuk terbang terus kepadanya. 


Aku cinta dia kerana aku cinta Allah. 

Let's Spread the Message. Sebarkan kebahagian. Sebarkan Cinta.



                                                                                                                                  by : AsyrafMuda