Thursday, 11 October 2012

Kau MakmumKu dan Aku ImamMu [Ep 2]

Title : Jodoh itu pun rezeki Allah

Photo by AsyrafMuda


Ashraf dan farysa bawa anaknya maisarah jalan-jalan di taman permainan berdekatan rumahnya. Dalam perjalanan, maisarah yang berusia dalam lingkungan 3 tahun ternampak pakcik menjual aiskrim. 


Maisarah : Abi.. umi.. sarah nak aiskrim
Abi           : Aiskrim. Kejap ye sayang, abi belikan. Awak nak jugak ke?
Umi          : Tak pelah laa wak, saya tengok anak kita makan pun dah kenyang. *senyum
Abi           : Kenapa laa comel sangat. *senyum balik
Umi          : Ada-ada je abang ni.. 


maisarah pilih aiskrim kesukaannya, yang pasti asikrim vanila jadi pilihan. Saling tak tumpah dengan umi nya. Ashraf teringat zaman universiti.....sebelum kahwin.


*******************************

Farysa : Ehh awak! awak lupa something kan?
Ashraf  : lupa.lupa apaa?
Farysa : awak ada janji dengan saya?
Ashraf  : janji apa pula ni awak?
Farysa : alaa, buat-buat lupaa pulak. merajuk laa macam ni..
Ashraf  : Belanja Awak AisKrim kan, Haish mana boleh saya lupa. saya gurau je.

Ashraf, Amir, Farysa dan Aliyah singgah sebentar dikedai tujuh sebelas (seven-eleven). 

Asyraf  : Awak nak aiskrim apa?
Farysa : Saya nak.......

*******************************


Maisarah : Abi..abi.. umi dah lama tunggu tuh.
Abi           : Allah.. *menyapu muka.


Farysa menunggu suami dan anak kesayangannya disebuah pondok kecil. Al-maklumlaa sudah berbadan dua, tak larat ke sana ke mari. Ashraf yang pimpin tangan maisarah berjalan kearahnya, dia hanya mampu tersenyum dari jauh melihat maisarah gelak ketawa dengan ayahnya.. Tapi tak lama. belum sempat maisarah merasai aiskrim yang baru dibeli, tiba-tiba aiskrim itu jatuh. Ditiup angin agaknya. Maisarah menangis. kuat. sehingga menarik perhatian orang ramai apa yang sebenarnya berlaku? Tempat dah dicop banyak berlaku penculikan. Ashraf pula merasa dipersalahkan. Nasib baik ashraf pandai cover dan ceritakan apa yang berlaku. Keadaan jadi tenang. Bagus juga rakyat Malaysia. Prihatin. Maisarah dipujuk oleh ayahnya..


Abi           : Laa Tahzan.. anakku.. Jangan menangis lagi.
Maisarah : tapi abi... aiskrim sarah jatuh.
Abi           : Allah nak tunjukkan kepada sarah sesuatu. Pasti ada hikmahnya..
Maisarah : sarah tak faham?
Abi           : Satu je sarah kene ingat. Rezeki itu milik Allah, diberikan kepada manusia. Manusia patut bersyukur.
Maisarah : tapi abi.. sarah tak sempat lagi nak makan aiskrim?
Abi           : Itu maknanya bukan rezeki sarah. Abi bagi contoh ye, tak semstinya sarah ada makanan ditangan itu dikira rezeki, mungkin terjatuh macam sarah tadi. ada juga yang dah nak masuk dalam mulut tetiba ada orang tolak, jatuh makanan. Ada juga dah makan sampai kerongkong termuntah. buekkk. itu semua belum dikira rezeki tetapi bila makanan itu dah masuk dalam perut sarah. Sarah kenyang, itulah rezeki. 
Maisarah : apa abi cakap ni? sarah tak faham.


Farysa gelak kecil. Ashraf garu kepala, tak tahu nak terang macam mana. Lupa anaknya baru 3 tahun manalah nak faham. Farysa ambil alih.


Umi         : sarah, cuba lihat awan . cantik kan.
Maisarah: cantiknya umi.
Umi         : cantik macam sarah kan. 
Maisarah: tapi umi.. cantik itu apa?


Aduh. farysa pula mengaru kepala. Ashraf ketawa berguling-guling sebalik pokok... Ambil jalan mudah, ashraf pun belikan lagi aiskrim perisa vanila. Settle. maisarah senyum girang. bermain dengan kanak-kanak sebaya umurnya. Tiba-tiba ashraf dicubit manja..


Ashraf  : ehh awak.. sakitlah..
Farysa : Ooo.. tadi awak ketawa saya kan.. nah amik ni.. *semakin ganas mencubit
Ashraf  : mana ada lah awak, saya ketawa sebab anak kita tu macam awak?
Farysa : macam saya ?
Ashraf  : lambat pick up. he he he


Suami isterinya berkejaran. Bergurau manja. Susah senang bersama. Inilah yang dikatakan jodoh. Jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah. 

Rezeki itu milik Allah yang diberikan kepada manusia. Manusia perlu bersyukur. Kita perlu bersyukur pada dia Pemberi Rezeki.

Jodoh itu pun rezeki Allah. Jazak Allah Khair ..