Wednesday, 10 October 2012

Kau MakmumKu dan Aku ImamMu

Title   :Kerana Seruan Illahi, mereka jatuh cinta.
Genre : Cinta. Romantik. Agama


Ashraf merupakan kawan baik Farysa. Tahun akhir. mereka belajar di UiTM, segala masalah belajar sering merujuk bersama, kadang-2 masalah peribadi pun berkongsi bersama. Al-maklumlah kawan baik laa katakan. Biarpun mereka teman tapi mesra, batasan pergaulan tetap dijaga. Walaupun pukul, cubit-cubit gedik.

Dari semester awal hingga akhir mereka masih kekal berkawan sehinggakan ada yang kata mereka couple, Ashraf hanya mampu menafikan kerana dia teringat pesan ustaznya dulu "Boleh kamu couple tapi ingat! kamu kene tanggungjawab. Tanggung "dosa" dan jawab di makhamah Allah nanti". Kata ashraf "Siapalah nak kat aku?". 

Farysa juga begitu, menafikan. Dia pernah terdengar ustazah kata dalam kelas semasa dibangku sekolah "Kita orang perempuan, kene jaga maruah. Kalau kasi maruah kita pada orang yang bukan milik kita merana nanti, ingat pesan ustazah ni." Ustazah Siti merupakan ustazah favourite farysa, balik sekolah je mesti bertegur sapa. Mana tak nye rumah farysa dengan ustazah dekat, farysa buat muka comel dan ustazah pun hantarnya pulang.

Sebelum melelapkan mata, Ashraf teringat ceramah semalam, "Kahwin merupakan sesuatu perkara yang indah, Apabila dua jiwa menjadi satu hati, itulah cinta". Bangun dari katil, ambil air sembahyang. Dua solat sepertiga malam, solat sunat menghajatkan ajar ditemukan jodoh dan solat isthikarah agar diberi petunjuk dalam penemuan jodoh. Dalam doanya ada sisipan "Ya Allah, temukanlah aku dengan jodoh yang solehah, dan Jika benar dia jodohku maka kuatkanlah sayapku untuk terbang kepadanya".

"Ya Allah, jika benar dia imamku, sinarilah wajahku kepadanya" singkatan doa farysa setelah selesai solat istikharah.

Apabila dua jiwa menjadi satu, itulah cinta ...

Ashraf pernah bincang dengan ibunya pasal kahwin. Yela sebagai orang muda, kita hanya berhujah berdasarkan teori tetapi ibubapa berhujah berdasarkan pengalaman dan pengalaman adalah the best learning. Ibunya kata "Ashraf dah jumpa calon ke?" "belum ibu". "kata nak kahwin umur 21?" balasnya. "Alaa ibu, tak payah susah. Nanti kenal terus kahwin.. tapi kene mulakan dengan sesi taaruf sesi perkenalan". 

Jodoh itu telah ditetapkan, Kalau dah jodoh tak kemana...

"Umi berat hati kalau nanti suatu hari ada lelaki soleh mengambil anak umi, awak tu dah laa satu-satunya anak perempuan umi. Nanti kalau esha tinggalkan umi, tiada siapa nak temankan umi lagi." air mata umi dikesat oleh farysa(esha). "Umi, kalau esha kahwin nanti, esha nak anak ramai pastu bolehla anak esha jadi peneman sunyi umi, alang-alang tu umi boleh jaga anak esha sekali" . Kesedihan dipecahkan oleh gurau senda farysa. ibu dan anak senyum menitiskan airmata.

Zauj dan Zaujan pasti bertemu bila tiba masanya..

Ashraf sibuk dengan persiapan final exam tak lama lagi, begitu juga dengan farysa. Study merupakan rutin harian mereka bergelar pelajar. Ashraf call farysa...

Ashraf : Assalamualaikum awak, saya dah ada kat perpustakaan ni? awak kat mana?
Farysa : Waalaikumsalam, cepatnya awak sampai. sekejap nak bersiap. 10 minit?
Ashraf : laa yeke, 10 minit? Takpelah saya 'up' lagi 10 minit lagi. jadi 20 minit. hehe Saya tunggu.
Farysa : perli nampak.

Suasana mesra terputus apabila smart phone ashraf mati habis bateri. Ashraf selak dari sehelai ke sehelai buku Programming. Seperti yang dijanjikan Farysa datang tepat pada waktu. Janji melayu sering dimungkir tetapi kita sebagai orang islam janji mesti ditepati.

Mata bertentang mata. Berfantasi sekejap seperti filem hindustan. Chore chore chupke chupke. Hum Kum ( kau dan aku). Kawan sebelah, Amir tak bagi chance langsung untuk kami lama berfantasi. Ashraf yang tersedar terus beristhigfar. Farysa mengalih pandangan dan terus duduk dibangku disebelah BFF nya , Aliyah. Meja yang luas menjadi sempit kerana dipenuhi dengan buku dan nota rujukan.

Kata pujangga "Dari mata turun ke hati, dari hati timbulnya perasaan cinta"...

"Aku tengok kau dengan farysa macam ada apa-apa je" kata amir. "Ehh kau nih, mana ada! biasa je. kawan baik kan." Ashraf tetap mengnafikannya padahal hakikat sebenar dia memang ada perasaan pada farysa.

Renungan tajam aliyah pada farysa, "Awak dah kenapa lia?" tanya farysa. "Takde pe, aku tengok kau dengan Ashraf macam ada apa-apa je, betul ke?" kata aliyah. "Astaghfirullah lia, mana ada . kalau betul pun, dia mana laa pilih saya, dia comel saya.." sambung aliyah "awak cantiklah" sambil betulkan tudung esha yang kemek didepan.

Allah telah menjanjikan lelaki yang baik untuk wanita yang baik, begitu juga dengan wanita yang baik untuk lelaki yang baik...

Amir dan aliyah dah lama tahu mereka ada perasaan antra satu sama lain cuma mereka malu dan tidak berani. "Lia, saya ada satu rancangan. Apakata nanti habis study, kita biarkan dorang jalan bersama." kata Amir. "Habis tu, siapa nak teman saya balik?" balas aliyah. "Siapa lagi kalau bukan saya." Dua-dua hamba Allah shy-shy cat.

Cinta itu bermula dengan senyuman, diikuti dengan doa dan harapan.

Jam menunjukan pukul 4 petang, mengemas buku dan nota yang besepah diatas meja. Mereka bersiap untuk pulang. Amir dan Aliyah masih dengan rancangan mereka. "Sorry acap, aku dengan lia nak pergi bandar jap. ada hal sikit. Kau temankan esha balik ye". Ashraf seakan tahu rancangan mereka yang nak dia dan farysa balik bersama. 

Cinta itu buta jika cinta itu tidak berlandaskan syariat yang ditetapkan...

Berjalan, berborak dan juga bergurau senda. Kadang-kadang perangai ashraf mengalahkan budak darjah satu, entah macam mana boleh dengar desas desus ada mengatanya sombong. Bagi Ashraf, tak kenal maka tak cinta. Tak kenal maka taaruf, maka kenallah. Dalam perjalanan...

Allahu akhbar .... Allahu akhbar...
Allahu akhbar ..... Allahu akhbar...

Seruan Illahi telah memanggil semua umat Islam untuk menyahutnya...

Berhenti sekejap di perkarangan masjid. 

Ashraf : Awak , saya ada temujanji laa.
Farysa : temujanji? dengan siapa ? makwe eeh!
Ashraf : Saya mana ada makwe, awak tahu kan.
Farysa : habis itu dengan siapa? *dari mimik muka Ashraf, farysa dah tahu cuma sengaja buat tak tahu je.
Ashraf : Temujanji dengan Allah. Jom awak ..

Farysa tergamam seketika, pandangannya menjadi kabur. Seakan memberi sesuatu petunjuk. 

Ashraf : awak.. awak.. awak! 
Farysa : ye saya. awak pergilaa. saya tak boleh. 
Ashraf : baiklah. saya pergi dulu ye.. *Dia Memahami orang perempuan ada time.

"Ya Allah, apakah perasaan ini? Tunjukanlah aku kebenaran." hatinya berbisik perlahan. Jantungnya berdegup kencang seperti pasangan yang baru jatuh cinta. Adakah ini cinta? pelbagai soalan melayang diminda farysa. Untuk menyedapkan hati, ini mungkin cara syaitan untuk menyesatkan manusia. Ada tuhan ada agama, rujuklah.

Solat yang telah diimamkan oleh ustaz asjad. Entah mengapa sujud terakhir ashraf begitu lama. Ashraf menangis, air matanya berlinang jatuh ke lantai masjid. Doa dibaca dan di ameen kan oleh puluhan makmum. "Ya Allah, jika benar dia diciptakan untuk aku, maka berikan aku kekuatan untuk bersamanya sehingga ke syurga mu".

Tanya sama pokok apa itu cinta? nanti jawab pokok tanyalah abang. Tanya sama abang apa itu cinta? nanti jawab abang .. kasih dan sayang...

Ashraf keluar dari masjid ternampak esha tengah termenung jauh seorang duduk dalam kawasan yang tidak jauh dari perkarangan masjid.

Ashraf : Assalamualaikum cik kak oiii! dok termenung gapo tuh?
Farysa : waalaikumsalam , mana ada la wak.

Sebelum ini, farysa atau nama manja esha. Dia pernah terdengar kawan dia bertanya pada sorang ustaz "betul ke dalam islam, ada perigi cari timba, timba cari perigi?" jawab ustaz "dalam islam ajar, kalau suka seseorang pergila merisik tak kira lelaki atau perempuan yang mulakan dulu". Dia tekad. dia yakin bahawa dia sudah temui bakal Imam nya. Ashraf.

Farysa : awak, saya nak bagitahu sesuatu pada awak boleh? *malu
Ashraf : Saya pun sama. awak nak bagitahu apa?
Farysa : awak laa dulu...

**************************
Dalam sujud terakhir, ashraf ternampak bayangan dia dan farysa telah mendirikan masjid serta dikurniakan seorang anak perempuan. Ashraf menangis ..

***************************

Maisarah : Kenapa abi menangis ?
Ashraf : Abi tak menangis, cuma teringatkan umi . *menahan air matanya
Maisarah : Ingat pesan umi. Tak baik abi menangis pada orang sudah meninggalkan kita. Allah lebih meyayanginya.


Kau makmumku, dan Aku Imammu. Kita telah ditakdirkan untuk bersama sehingga ke syurga. 

Cinta bermula dari senyuman turun ke hati, dipenuhi dengan doa dan harapan. Diakhiri dengan perpisahan dalam kebahagian.

Allah temukan dua pasangan , dan pasangan itu Ashraf dan Farysa. Dikurniakan seorang anak perempuan yang dinamakan Nur hidayah Maisarah binti Ashraf.

Setiap yang datang pasti pergi, Setiap yang hidup pasti kembali, Kembali pada Pencipta yang ESA.

Ya Allah, Jika benar dia jodohku, maka kuatkanlah sayapku untuk terbang terus kepadanya. 


Aku cinta dia kerana aku cinta Allah. 

Let's Spread the Message. Sebarkan kebahagian. Sebarkan Cinta.



                                                                                                                                  by : AsyrafMuda