Pages

Sunday 24 June 2012

Jawab AZAN !



Assalamualaikum             
                                                              


Azan zuhur berkumandang .Tengah syok layan facebook dan twitter tiba-tiba terdengar azan , terus terlintas difikiran "Ya ALLAH , dah zuhur rupanya" . Astaghfirullah , leka sangat sampai tidak perasan sudah tiba waktunya bagi umat islam untuk bertemu dengan ALLAH .


OFFLINE facebook ...

ONLINE dengan ALLAH !


Alhamdulillah selesai satu kewajiban. Kejap lagi , asar . Wahai umat islam seluruh dunia , jom sahut seruan illahi jangan leka dengan duniawi kerana dunia sementara manakala akhirat selamanya .


Sebenarnya aku ada satu cerita, begini ceritanya . . . .


Petang-petang belajar calculus , memang mengantuklah aku . Best memang best belajar calculus sebab aku suka kira-kira , dulu masa sekolah menengah aku teringin sangat nak jadi cikgu math. Boleh mencurah ilmu kepada mereka yang memerlukan.

Otak aku cepat sikit blank. Yela , mana taknya lecture ajar mengalahkan kereta lamboghini . alahai~ terlintas diminda aku "kalau nak berjaya jangan capat mengalah" . Aku kuatkan semangat untuk dengar, lihat dan tulis apa yang lecture mengajar dihadapan .

Jam tepat pukul 3.50, kelas berakhir . fuhhh ! hembus nafaz lega.

Kelas seterusnya, kelas agama . kali pertama lecture masuk , mulanya kami ingat ustaz sebab dalam jadual tulis ustaz pakej D . Rupanya ustazah yang mengajar kami subjek CTU 151. Dia suruh kami kenalkan diri masing2 . Nama, umur , asal mana dan juga matlamat . Masing-masing berdiri mengenalkan diri .

Panjang sangat aku bercerita, takpe aku ringkaskan .

Tengah ustazah bercakap dihadapan, tepat masanya tiba azan berkumandang. Kuat lagi jelas . Aku pelik kenapa ustazah ni tak berhenti sekejap dengar azan, dengan niat rendah diri aku tegur dia . Tanggapan aku mungkin dia tak dengar maka aku tegurlah . Aku bersuara "err ustazah . ." balasnya "azan ke ? takpe kita boleh bercakap" . Aku terkejut . Bermain difikiranku 'boleh ke kita bercakap sedangkan azan berkumandang bukan ke perlu diam sebentar'. Aku menyimpan hasrat untuk bertanya akhir kelas nanti.

Lagi beberapa minit hendak habis kelas, ustazah ada membuka persoalan kepada kami sesiapa yang mengingin bertanya. Setelah lama menyimpan , aku luahkan .

Jawapan yang aku terima : "Dulu masa saya belajar kat jordan, ada seorang ustaz ni tengah syok bercakap , tiba-tiba kedengaran laungan azan dan dia teruskan tanpa berhenti, pastuh ustaz itu bercerita yang kita boleh berkata-kata ketika azan berkumandang" .

Well aku jenis selagi tiada bukti susah sikit nak percaya . Maklumat dihujung jari , aku mulakan dengan pencarian . Apa yang aku dapat ? yes betul kata ustazah . Boleh berkata-kata ketika azan .

Hasil Pencarian .

- menjawab azan adalah sunnah.
- tiada hadith sahih menunjukan berdosa kalau tak jawab azan .
- imam bukhari dalam bab 'berkata-kata ketika azan' hukumnya boleh(tiada masalah) .

Banyak lagi , tetapi aku rasa ini mungkin sudah memadai .

Keterangan .

-Menjawab azan adalah sunnah , bila cerita bab sunnah . Kita lakukan dapat pahala , kita tinggalkan tiada apa-apa , tidak berdosa .

-Tiada hadith sahih yang menunjukan kalau tak jawab azan berdosa . Mungkin ada yang tertanya kenapa ada orang berhujah guna hadith dibawah :-

 "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukanlidahnya ketika maut menghampirinya..."

Hadith riwayat oleh siapa??? jeng.. jeng.. jeng ..

Jumhur ulama telah bersepakat bahawa hadith ini daif atau palsu .

-Imam bukhari dalam kitabnya menyentuh bab berkata-kata ketika azan hukumya boleh, tiada masalah untuk berkata-kata kerana terdapat hadith sahih bahawa nabi dan para sahabat juga berbincang ketika azan berkumandang .

Alhamdulillah selesai juga pencarian saya. sebelum saya akhiri , saya tertarik dengan satu blog ni katanya "kalau kita boleh berdiri tegak dan diam masa nyayian lagu negaraku, kenapa tidak bila mendengar azan ?" Sebagai seorang yang beragama islam kita perlu menghormati azan , kerana banyak fadhilatnya . Dengar ,  menghayati serta mengambil iktibar. 


Dengan ini saya akhiri dengan Bismillah . Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment