Friday, 22 June 2012

Perantau iLmu


Assalamualaikum sahabat .

Jadikan hari ini lebih baik dari semalam . Hari yang penuh dengan barokah , insyallah !





Alhamdulillah aku bersyukur sangat kerana dapat melanjutkan pelajaran ke IPTA . Bukan sekadar hanya menuntut ilmu tetapi belajar berdikari dinegeri orang . Kalau dulu , sekolah belakang rumah sekarang ditengah-tengah peta Malaysia . Kata ibu "Belajar rajin-rajin" , kata ayah "hati-hati dinegeri orang" dan kata-kata ini menjadi pendoman untuk aku hidup di alam universiti . Itulah ada pepatah "tuntutlah ilmu sampai ke negeri China" . biar jauh kita mencari ilmu , biar kita menjadi perantau dunia , jangan sekali kita pinggirkan ilmu kerana ilmu pemangkin kehidupan abadi .



Dari Anas bin Malik r.a., katanya : Rasulullah s.a.w. bersabda : "Menuntut ilmu adalah satu fardu yang wajib atas tiap-tiap seorang Islam." (Ibn Majah dan lain-lainnya) .




Secara ringkasnya , nabi SAW pun menyuruh kita menuntut ilmu . ALLAH juga mengangkat darjat seseorang bukan kerana dia pemimpin malaysia, bukan juga imam masjid negeri tetapi ilmu yang ada pada seseorang itu . 


Firman Allah bermaksud : Allah mengangkat beberapa darjat orang yang beriman dan orang yang diberi ilmu pengetahuan.” (al-Mujadalah, ayat 11) 



pesan saya "selamat menuntut ilmu" .