Pages

Wednesday 27 June 2012

SAKIT ITU PENGHAPUS DOSA

Assalamualaikum



                                   

Sebagai salah seorang ajk publisiti , aku dipaksa untuk pergi ke meeting.  Entah aku pun tak tahu kenapa aku boleh jadi ajk publisiti , lantaklah ! yang penting sijil .

Ketua part aku ajak pergi makan sebelum meeting, masa tu aku tengah baring-baring memang tak ahh nak bangun mandi semua. Pagi takde kelas sebok buat meeting bagai, alahai~ aku nak sambung tidur pun diganggu. Dipaksa oleh ketua part, nasib baik dia kawan aku.

Pukul 11 pagi .

Bangun dari katil, bukak laptop usha facebook kejap. Komen apa yang patut , habis saja aku terus mandi. Bersiap , pakai baju lawa-lawa siap minyak wangi lagi. FYI aku pakai minyak attar kasturi , bukan tak mampu nak beli minyak wangi mahal-mahal cuma selamat dari ahkohol dan ia merupakan salah satu sunnah nabi SAW. Lagi satu nabi suka bau kasturi .

Pukul 11.30 pagi .

Pikir aku nak singgah makan sebab aku tak makan lagi. Bilik aku tingkat 4 , agak tinggilah kalau nak terjun dari tingkat 4 ke bawah , tak mati pecah kepala . Jadi aku gunakan logical thinking aku untuk guna tangga yang telah disediakan. haha betullah logik kan, habis tu apa ? Critical thinking . Kalau critical thinking dah lama aku terjun , kata critical . Okey teruskan..

Aku turun tangga, ada makcik cleaner tengah bersihkan lantai. Kira macam mop la, aku pun tak tahu nak kata macam mana lagi , apa pun basahlah lantai , tangga semua habis berair.  Masa aku turun tangga , mulanya memang boleh cover , elak sana elak sini . Sampai tingkat dua , aku tak perasan yang lantai tu basah gila, aku pun elak sana elak sini . Disebabkan terlalu licin , akhirnya aku ter . . . *ermm mesti korang pikir aku jatuh kan, korang salah . . sebenarnya . . . memang aku jatuh pun . Bayangkan aku terjatuh , pehh! aku pun tak dapat bayangkan . Nasib baik takde orang tengok , jatuh populiriti air muka aku. Masa jatuh, terus cepat-cepat aku bangun . Duduk sekejap menahan sakit, bukan pondan cuma just imaging that korang jatuh mengiring pastu kene kat tulang rusuk kanan.

"Astaghfirullah , Alhamdulillah " perkataan yang keluar dari mulut aku tetiba. Bukan tetiba sangatlah, sebenarnya aku dah lama praktikan . Nak tahu kenapa ? Meh aku cerita . Aku teringat masa dulu aku pernah sertai satu camp kat masjid as-salam puchong, ada sorang penceramah ni nama panggilannya abang joe . Dia ceria , kelakar dan buat kami as peserta gelak terbahak-bahak. Sampai satu masa , malam penginsafan dia ada beri tazkhirah kepada kami .


Masjid As-Salam Puchong Perdana

"Setiap apa yang kita buat akan ada balasan, jika kita buat baik maka baiklah balasannya , begitu juga dengan sebaliknya" kata abang joe.

 "Allah maha pengampun , Tidak semestinya setiap balasan tak kiralah baik ataupun jahat akan dihisab diakhirat kelak , tidak ! kadang-kadang Allah ada akan balasnya didunia" . sambungnya lagi.

sampuk salah seorang peserta "Habis tu macam mana ?"

"Sabar sat adik! abang tak habis lagi cerita. Okey beginilah, Allah itu maha pengampun .Sebenarnya Allah nak ampun sedikit demi sedikit dosa kita yang bertimbung-timbung  tetapi bagaimana caranya Allah mengampun? itu soalan adik kan" tanya pula pada peserta .

"Ya!" jawab dengan penuh semangat . aku yang duduk jauh kebelakang sikit khusyuk mendengar apa yang dikatakan oleh abang joe.

"Salah satu contohnya balasan didunia adalah demam!" ramai orang sekarang selalu maki demam , bila demam je "ohh s*** macam mana boleh demam nih" . Marah tak tentu pasal .(Bukan semua) . Aku tak nak cerita panjang pasal demam cuma aku nak korang baca hadith dibawah :-


Daripada Jabir r.a katanya: Rasulullah s.a.w pernah menemui Ummu al-Sa'ib kerana melawatnya. Baginda bersabda: "Kenapa anda menggigil? Jawabnya: Demam dan tidak ada keberkatan daripada Allah padanya. Sabda baginda s.a.w: Jangan mencaci demam, kerana sesungguhnya ia menghapuskan kesalahan anak Adam, sebagaimana mesin penghembus api menghapuskan karat-karat pada besi.


"Contoh lain kalau ada antara kamu terjatuh kan , cepat-cepat ucap alhamdulillah kerana apa ? kerana itu juga antara balasan yang Allah balas kepada kita didunia. Jangan bila jatuh kita terus mencarut , banyakan istighfar kepada Allah sesungguhnya Allah telah mengampunkan dosa kita "

Allah berfirman di dalam surah At-Tagaabun, ayat 11 yang bermaksud:
"Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu".




Subhanallah .. Alhamdulillah .. Allahu Akhbar !!!

Sebenarnya banyak lagi contoh-contoh balasan Allah didunia cuma aku ceritakan contoh yang dekat dengan kita , insyallah sekarang korang dah tahu serba sedikit . Yang sudah tahu apa lagi bolehlah praktikan dalam kehidupan kita seharian . Kalau aku boleh korang lagi boleh ! 
Aku tertarik dengan satu petikan oleh Dr Zaharuddin . .

"Jangan pandang sakit itu sebagai penderaan dan jangan pula mudah berburuk sangka kepada Allah. Bahkan sebaiknya kesakitan atau musibah itu dipandang sebagai nikmat untuk Allah membersihkan diri kita daripada segala dosa dan noda,"


Sekian .Terima kasih kerana Membaca . 


p/s Meeting start pukul 12 . Ingatkan penting sangat , rupa-rupanya tangkap gambar je . Baik aku sambung tidur balek ! 



No comments:

Post a Comment